AH ‘nog harder en arroganter’
Een anonieme leverancier vertelt in Het Financieele Dagblad dat hij over november zonder enige vorm van communicatie twee procent minder heeft ontvangen. “Leuk, die publieke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog harder en arroganter geworden”, zo wordt de fabrikant geciteerd. Een ander bedrijf zegt dat de onderhandelingen met AH muurvast zitten. Pas als het bedrijf instemt met de kortingseis, mogen de vertegenwoordigers weer op gesprek komen.
Albert Heijn kwam enkele maanden geleden in het nieuws omdat het via een brief eenzijdig een korting van twee procent opeiste bij leveranciers in verband met de overname van een pakket winkels van C1000 en Jumbo. Dit leidde tot publiekelijke excuses (voor de toon van de eis) van AH-topman Sander van der Laan.
Niets aan de hand, volgens AH
Het lijkt er volgens Het Financieele Dagblad wel op dat de korting niet breed wordt doorgevoerd. Verschillende andere fabrikanten zeggen niet gekort te zijn en niets te merken van dreigementen.
Ook Sander van der Laan zegt de opmerkingen niet te herkennen. “Geen van de voorbeelden die u noemt zou ik tot het beleid van Albert Heijn willen bestempelen. Ik heb gezegd dat de brief een inschattingsfout is, dat we altijd in overleg en met wederzijds goedvinden de voorwaarden vaststellen. Bij de contacten tussen onze inkopers en de leveranciers gebeurt het regelmatig dat zaken escaleren. Ik heb dan de uitdaging om af te wegen of iets gezeur is, of dat er werkelijk iets aan de hand is.”