“Lekker, schoon en juist”
Eataly is een Italiaanse keten van warenhuizen met restaurant waar de focus ligt op alles wat te maken heeft met de Italiaanse keuken. Van de 27 vestigingen wereldwijd zijn er 13 in Japan, één in New York en ook op twee cruiseschepen. Die variëren van een groot warenhuis tot een kleine boetiek, maar verkopen allemaal enkel de beste Italiaanse voeding.
“Het moet lekker zijn, schoon en juist. En dan bedoel ik lekker, niet slecht voor het milieu en eerlijk voor iedereen in de keten, van boer en pastamaker tot aan Eataly zelf”, zegt oprichter Oscar Farinetti aan Het Financieele Dagblad. Dit jaar komen er nog filialen bij in Moskou en Sao Paolo en ook Nederland staat op het verlanglijstje. “Ik kan er alleen nog niet de juiste partners vinden”, aldus Farinetti.
Pretpark in 2016
Farinetti heeft als doel de Italiaanse eetcultuur helemaal terug tot leven te weken. Niet enkel in de rest van de wereld, maar ook in thuisland Italië. “Eataly stimuleert mensen tijd te nemen voor het eten, zo de kwaliteit te waarderen, behouden en uit te bouwen. Het is een concept waar je kunt eten en waar je ook alle ingrediënten koopt om thuis te koken. Dat moeten we absoluut zo houden.”
Om ook de jeugd mee te krijgen – Italië heeft het hoogste percentage obesitaskinderen van Europa – moet in 2016 een pretpark van Eataly openen in Bologna. “Met graanproductie en pastafabriekje, olijvenbomen, een olijfpers, alle dieren van de boerderij. We verwachten jaarlijks 3 miljoen kinderen en 4 tot 6 miljoen buitenlanders.”