Edeka heeft zijn belang in Picnic vergroot. Sinds vorige week is topman van het Duitse concern, Markus Mosa, bovendien commissaris bij de Nederlandse online supermarkt.
Steeds nauwere samenwerking
Dat Edeka meer invloed krijgt, is intussen bevestigd door Picnic-directeur Michiel Muller. Toch wil hij niet prijsgeven hoe groot het belang van de Duitsers nu geworden is. “Het percentage houd ik voor me”, zei hij aan het FD. Vóór de uitbreiding van zijn belang had Edeka al 10% van de aandelen in Picnic en 35% van de aandelen in de Duitse dochter van de websuper.
Edeka-topman Markus Mosa is sinds vorige week ook commissaris bij Picnic. Volgens Muller gaat de samenwerking nu ook veel verder dan drie jaar geleden, toen Picnic in Duitsland startte. “En Mosa heeft veel verstand van retail. Dat is altijd welkom”, klinkt het. Beide bedrijven zetten vorig najaar ook al de nieuwe inkooporganisatie Everest op poten.
Tot voor kort bezat de Duitse supermarktketen onder de naam Bringmeister een eigen boodschappenbezorgdienst. Die heeft het intussen van de hand gedaan. Mosa verklaarde vorig week nog dat Picnic op termijn de online tak van Edeka zou worden. Daarbij zou de websuper wel zijn zelfstandigheid behouden, aldus nog de Edeka-topman.