RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ekoplaza is er ook voor de ‘lichtgroene’ bioconsument” (Luc Dossche, BioFresh)

icon
Food4 maart, 2021

De coronapandemie heeft de biosector een forse omzetstijging bezorgd. Nu komt het erop aan die groei vast te houden. Met de Ekoplaza winkelformule moet dat lukken, denkt Luc Dossche van biogroothandel BioFresh.

 

Bio, duurzaam en lokaal

“We zagen zowel in onze eigen winkels als in onze distributieactiviteiten vorig jaar een omzetgroei van 10 tot 15 procent, in sommige maanden zelfs 20 procent. Onze winkels zagen nieuwe gezichten opduiken, en het goede nieuws is dat die klanten ook terugkeren,” merkt CEO Luc Dossche van BioFresh. De coronapandemie heeft de biologische markt een boost gegeven. “Je merkt duidelijk die verhoogde aandacht voor bio, duurzaam en lokaal. Die factoren vormen het fundament van onze business, en soms heb je crisissen nodig om dat te onderlijnen. Ook de dioxinecrisis bezorgde destijds de biosector een stimulans.”
 

In 2019 ging het familiebedrijf BioFresh, bekend van de Origin’O biowinkels, een fusie aan met de Nederlandse sectorgenoot Udea, die de Ekoplaza winkelformule voert. De bedrijven werden ondergebracht in de holding Dobridos, die intussen ook winkelketen Marqt overnam. Samen willen ze verder groeien in de Benelux, en dat doen de Origin’O winkels voortaan onder de Ekoplaza-vlag.

 

Focus op vers en beleving

“We hebben ervoor gekozen om het concept van Ekoplaza, een keten die toch al een negentigtal winkels heeft in Nederland, te enten op onze 14 Origin’O winkels. Het is geen copy/paste, we stellen het Belgisch assortiment centraal. Maar de Nederlanders staan wel wat verder in de customer journey: denk aan hoe je een winkel opbouwt met de focus op vers en beleving. We brengen ook meer convenience in het assortiment: versneden biologische groenten bijvoorbeeld, in biologisch afbreekbare verpakkingen. En we communiceren duidelijker in de winkels over de keuzes die we maken, hoe we met de boeren samenwerken… We willen niet alleen de donkergroene maar ook de lichtgroene klant verleiden. Daar zit nog groei,” aldus Dossche.
 

De eerste Belgische Ekoplaza bevindt zich in Alsemberg, ten zuiden van Brussel. Het ging niet om een verbouwing: het was een nieuw project. “Nu bekijken we welke volgende winkels we aanpakken. Op korte termijn willen we er graag drie omvormen, maar de coronacrisis heeft voor wat vertraging gezorgd, je kan niet met teveel mensen samen op één site werken.”

 

Starten met afhaalpunten

Concrete expansieplannen heeft Ekoplaza momenteel niet in België: “We gaan stap voor stap. We beginnen nu de schaalvoordelen te voelen van de fusie. We plannen flinke investeringen op het digitale luik en verbeteren de efficiëntie. De bedoeling is dat we zowel onze eigen winkels als de onafhankelijke speciaalzaken die we beleveren, zoveel mogelijk ontzorgen, bijvoorbeeld met nieuwe kassa- en bestelsystemen. We werken zij aan zij.”
 

Vandaag zijn de Origin’O winkels een mix van filialen en zelfstandigen. De organisatie staat open voor kandidaat-franchisenemers: “Iedereen is welkom.” En wat het omnichannelverhaal betreft? Nederland staat op dit vlak een stukje verder. “Dit jaar willen we stappen zetten, met een webshop en een systeem van afhaalpunten waarbij we ook onze onafhankelijke klanten willen betrekken.”

 

Lange termijnrelaties

Tot slot: een recente studie wees uit dat biospeciaalzaken marktaandeel winnen op het bio-aanbod in de reguliere supermarkt. Wat zijn de sterktes van het model? “We onderhouden lange termijnrelaties met onze telers en onze producenten. We hebben een heel traject afgelegd en zijn samen gegroeid. We spelen niet zozeer het prijsverhaal uit maar benadrukken eerlijke prijzen. We werken op meer menselijke schaal, lokaler. Zeker in deze coronatijd is er meer aandacht voor vitaliteit van lichaam en geest en dat is een totaalpakket dat je 100% biologisch bij ons kan vinden. Het geeft ons vertrouwen in de toekomst dat steeds meer mensen dit herkennen.”
 

Over die keuzes komt Luc Dossche meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 11 maart. Ook VLAM-directeur Filip Fontaine en foodondernemer Jan Peeters, bekend van Peeters-Govers, Albert Heijn en KFC, zullen er het woord nemen, net als Rachid Lamrabat van Tiqah, die het nieuwe etnische foodmerk By Oummi lanceert. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen voor de livestream. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Akkoord over zondagsopening lijkt nog ver weg bij Carrefour

    Onderhandelingen bij Carrefour over de opening van 81 filialen op zondagochtend, verlopen stroef. De vakbonden verkiezen gelijke voorwaarden voor alle geïntegreerde supermarktketens, maar een sectorakkoord is weinig waarschijnlijk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN