Marqt herrijst in een nieuwe gedaante, bijna drie jaar na de overname door Ekoplaza. De Amsterdamse bioketen krijgt een nieuwe naam: Ekoplaza Foodmarqt.
“De ultieme smaakcombinatie”
Bijna drie jaar na de overname door Ekoplaza-moeder Udea, in oktober 2019, is bij Marqt nu toch verandering te zien. De biologische premiumketen met een tiental winkels in Nederland, vooral in en rond Amsterdam, onthult deze week haar nieuwe naam: Marqt gaat voortaan door het leven als Ekoplaza Foodmarqt.
Dat is te lezen op posters in abribussen in Amsterdam, gespot door Marketingtribune. Op de affiche kopt het fusiebedrijf: “Vergeet ik, vergeet jij. Ekoplaza en Marqt worden wij.” Zaterdag 21 mei organiseert de voormalige Marqt-vestiging in de Haarlemmerstraat een feestelijke opening, waar klanten “de ultieme smaakcombinatie” mogen komen proeven. “Echt lekker + 100% biologisch”, heet het. Op de website van Marqt is echter nog geen spoor te vinden van de gedaantewijziging.
Na veel protest
Het heeft volgens Ekoplaza zo lang geduurd omdat eerst aan de achterkant is gewerkt aan de integratie van beide formules. De overname ging bovendien niet zonder slag of stoot. En dat mag je bijna letterlijk nemen: Marqt-oprichters Meike Beeren en Quirijn Bolle trokken tot twee maal toe naar de rechtbank om de overname tegen te houden. Zij wilden de kwakkelende keten koste wat kost zelf houden, maar konden de verkoop toch niet voorkomen.
Ekoplaza-eigenaar Udea is dan weer op overnamepad. Recent transformeerde de biogroep ook de 14 Belgische winkels van Origin’O tot Ekoplaza-vestigingen. De Nederlandse groep hoopt op termijn een grote, verticaal geïntegreerde Benelux-speler te worden.