De biosupermarktgroep Ekoplaza boekte vorig jaar fors meer winst, ondanks een daling van de omzet. Het bedrijf voerde stevige kostenbesparingen door.
Snoeien en groeien
Ekoplaza zag de omzet in 2021 met meer dan 7% terugvallen tot 363 miljoen euro. De biomarkt heeft het na corona moeilijk en de groep voerde ook een sanering door: een aantal verlieslatende Nederlandse winkels werd verkocht – onder andere aan Jumbo – en ook in het personeel werd gesnoeid. In de Nederlandse thuismarkt doet de groep het nu met een vijftigtal medewerkers minder. Bij groothandelstak Udea bleef de omzet wel stabiel.
Wel hebben de kostenbesparingen hun effect gehad: Ekoplaza haalde vorig jaar een recordwinst van 9,5 miljoen euro, liefst 332% meer dan een jaar eerder volgens Quote. De ambitieuze biogroep bleef nochtans flink investeren in 2021 en opende nieuwe winkels in Rotterdam en Utrecht, maar zag ook uitbreidingsruimte op de Belgische markt. Topman Erik Does begon aan de ombouw van de Belgische keten Origin’o, die Ekoplaza in 2020 overnam, en zei toen potentieel te zien voor vijftig Belgische winkels.
Inmiddels heeft de groep ook de Brusselse bioketen Färm ingelijfd en versnelt de transformatie van Origin’o tot Ekoplaza. De vestiging in Alsemberg, een van de eerste omgebouwde winkels, sloot ondertussen wel de deuren wegens de ongunstige ligging. In Nederland is Marqt dan weer herdoopt tot Ekoplaza Foodmarqt.