Speciaalzaak met prijzen van een supermarkt
De aanpassingen die Sligro heeft gedaan in de ontwikkeling van Emté 3.0 zijn naar eigen zeggen dusdanig groot, dat er in Dieren vandaag een volledig nieuwe supermarktformule van start is gegaan. Niettemin staat er nog steeds Emté op de winkelpui. Dus zonder ‘3.0’, maar wel met een vernieuwd logo, dat strakker en eigentijdser is dan het oude geelgroene logo.
Emté 3.0 positioneert zich als ‘De lekkerste supermarkt van Nederland’ en doet er alles aan om beleving en inspiratie rondom goed en lekker eten te bieden. “Een supermarkt met de kwaliteit van een speciaalzaak en de prijzen van een supermarkt”, staat in het persbericht. Om het prijsniveau te bewaken verlaagt Emté duizend artikelen blijvend in prijs, en zal het elke week 70 prijspromoties doen.
Emté 3.0 is volgens Sligro Food Group “(…) ook een supermarkt die schaalbaar is naar de omvang van alle locaties waar Emté nu gevestigd is, en die geen oppervlakten van 3000 vierkante meter of meer nodig heeft.” Dit laatste is een belangrijk kenmerk, want vergelijkbare formules, zoals de Foodmarkt die Jumbo in Breda en Amsterdam exploiteert en de AH XL in Eindhoven, hebben zeker 2500 vierkante meter nodig om tot hun recht te komen. Zo niet Emté 3.0, die in Dieren de klanten voor de dagelijkse maaltijd wil inspireren op een metrage van bijna 1300 vierkante meter. Daarmee zit Emté veel meer op de gemiddelde winkelgrootte en kan de pilotwinkel bij gebleken succes snel worden uitgerold.
Assortiment moet verrassen en inspireren
De ingrijpende aanpassingen die Sligro bij de Emté in Dieren heeft gedaan, betreffen in eerste instantie het assortiment. Met 13.000 items is het aanbod bij Emté 3.0 ongeveer even groot als voorheen, maar de samenstelling van het assortiment is volgens Sligro helemaal veranderd. Elk artikel is kritisch beoordeeld op onderscheidend vermogen. Onvoldoende oderscheidende items, of artikelen waarvoor genoeg alternatieven bestaan, zijn gesaneerd en vervangen door “verrassende kwaliteitsproducten”, stelt Sligro.
“Vooral het versassortiment heeft een stevige impuls gekregen in verrassing en inspiratie”, want daar is het Emté 3.0 om te doen: vers krijgt de nadruk en op de winkelvloer wordt gekookt. Daarmee sluit Emté 3.0 aan op de trend die ook bij andere vernieuwde formules te zien is. In ‘De Keuken van Emté’ bereiden medewerkers verse salades, maaltijden en desserts. De kaasafdeling is uitgebreid met een groot aantal buitenlandse kazen, afkomstig uit het grote assortiment van de culinaire zusterformule Sligro, en ook op de vleeswarenafdeling heeft Emté een veel ruimer en diverser aanbod gekregen.
Emté Online volgt later
Emté 3.0 is dan wel helemaal anders, de vernieuwing blijft vooralsnog beperkt tot de fysieke winkel. Online volgt in een later stadium. “Een webshop is uiterst functioneel, terwijl de nieuwe Emté helemaal aan het andere einde van het spectrum zit”, zegt Sligro-topman Koen Slippens. “We willen met dee winkel de klanten inspireren. Online volgt zeker als vervolgstap.”
“Dat ontwikkelen we vanuit ons loyaliteitssysteem Fijnproevers, waarvoor we nu een nieuw IT-platform hebben. Daarbij hoort een app die op basis van eerdere bestellingen persoonlijke boodschappenlijstjes kan genereren, en dan is het nog maar een kleine stap naar online bestellen en ophalen.”
Hoe en wanneer Emté online zal oppakken is nu nog ongewis. Eerst krijgt de fysieke formule alle aandacht. Naast de nieuwe winkel in Dieren, zal Emté de 3.0-formule ook nog op twee andere locaties gaan testen (in Uden en Nieuwegein). De evaluatie van de nieuwe formule volgt in het voorjaar van 2016. Wellicht dat tegen die tijd meer bekend zal zijn over de online ambities van Emté.