Colruyt vraagt klanten voortaan zelf te ruiken of de melk zuur is, in plaats van blind te vertrouwen op houdbaarheidsdata. In samenwerking met Too Good To Go zet de supermarktgroep een pictogram ‘Kijk, Ruik, Proef’ op zijn zuivelverpakkingen.
Vertrouw op zintuigen
Op de zuivelproducten van de huismerken van Colruyt Group is binnenkort een nieuw pictogram te vinden: het ‘Kijk, ruik, proef’-pictogram werd ontwikkeld door Too Good To Go en moedigt mensen aan om op hun zintuigen te vertrouwen vooraleer ze eten weggooien. “Zijn de smaak, geur en textuur zoals gewoonlijk? Dan is het perfect veilig om te consumeren. Op die manier hopen we toch een aanzienlijk aantal producten van de afvalberg te redden”, zegt Franco Prontera, country manager van Too Good to.
Colruyt Group neemt deel aan de sensibiliseringscampagne door het pictogram op de verpakkingen van alle zuivelproducten van Boni Selection te zetten. Uit onderzoek bleek immers dat een op de drie mensen voedsel weggooit omdat het voorbij de houdbaarheidsdatum is en daar opvallend veel zuivel bij zit. De helft van de door de consument weggegooide yoghurt zit nog ongeopend in de verpakking, terwijl ook Test Aankoop vaststelde dat ongeopende yoghurt die correct werd bewaard nog een tijdje na afloop van de aangeduide datum eetbaar blijft.
Het doel van Too Good To Go is om de ‘Kijk, ruik, proef’-labeling op termijn op een miljoen producten te krijgen. Momenteel krijgen een kwart miljoen artikelen het pictogram. Ook andere supermarkten en partners zijn dus welkom. Daarnaast gaan de winkels van Bio-Planet voortaan Too Good To Go-pakketten aanbieden met overschotten uit de supermarkten.