De Franse supermarktgroep Casino kon vorig jaar quasi alleen groeien in Latijns-Amerika. Op de thuismarkt sukkelt de groep met zijn supermarkten en hypermarkten, gevoed door de inflatiemoeilijkheden.
Verborgen verliezen
Casino eindigde 2022 weliswaar boven de verwachtingen: de omzet klokte af op 33,61 miljard euro, een stijging van 10% op jaarbasis en 5,2% op vergelijkbare voet. Het vierde kwartaal was goed voor 9,16 miljard euro omzet, wat eveneens neerkomt op bijna 10% jaargroei (4,4% op vergelijkbare basis). Toch gaat onder die mooie groeicijfers een minder fraai beeld schuil.
Opvallend is vooral het grote verschil tussen de Franse en de Latijns-Amerikaanse activiteiten. Door de hoge inflatie daalden de volumes in Frankrijk, waardoor nauwelijks groei overbleef. Casino sukkelt op de thuismarkt ook al langer met zijn super- en hypermarkten. Alleen de kleinere buurtwinkels doen het nog goed, al voelt Monoprix in Parijs dat de toeristen nog niet allemaal terug zijn.
Over het hele jaar steeg de omzet in de Franse fysieke winkels (dus zonder webshop Cdiscount) met 1,5% tot 14,2 miljard euro – veel minder dus dan de inflatie. De supermarkten en hypermarkten (samen goed voor de helft van de activiteiten in Frankrijk) verloren zelfs 0,4% en 0,1% op vergelijkbare basis. De Zuid-Amerikaanse omzet steeg nochtans met 12% op vergelijkbare basis, zowel over heel 2022 als in het vierde kwartaal.
Onder niveau Carrefour
Ter vergelijking: rivaal Carrefour boekte in Frankrijk in het vierde kwartaal 5,6% meer vergelijkbare omzet, stipt Barclays aan in een analyse. Zelfs de hypermarkten klommen daar met 3,7%, de supermarkten met 5,9%. Casino presteert dus duidelijk onder de markt, en niet alleen in Frankrijk. In het laatste kwartaal verkocht de groep bijvoorbeeld 9,7% meer in Brazilië: dat lijkt mooi, maar is flink minder dan de voedselinflatie van 13% in het land en lager dan de 11,1% omzetgroei van Carrefour in Brazilië.
Casino moet dringend actie ondernemen, besluit ook retailwatcher Olivier Dauvers. Hoe reageert de groep zelf? Met een uitbreidingsplan: vorig jaar openden 879 nieuwe buurtwinkels in Frankrijk, beklemtoont de retailer, en dit jaar wil Monoprix zijn expansie verdubbelen met de opening van honderd nieuwe winkels. Zusterketen Franprix wil het bestaande tempo dit jaar aanhouden, na 181 openingen in 2022. Al kan er ook een ingreep van buitenaf komen: Fnac Darty broedt mogelijk op plannen om samen met investeerder en Casino-aandeelhouder Daniel Kretinsky Cdiscount weg te kapen.