De Nederlandse milieuorganisatie Milieudefensie eist dat Ahold Delhaize meer werk maakt van zijn klimaatbeleid: de retailer moet ook verantwoordelijkheid nemen voor de uitstoot van broeikasgassen door leveranciers en klanten. Mogelijk volgt er zelfs een rechtszaak.
Enorme klus
Op de algemene aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize, nu woensdag, zal Milieudefensie het bedrijf oproepen om zich meer in te spannen voor het klimaat, meldt het FD. De retailer wil de CO2-uitstoot van winkels, kantoren en transport tegen 2030 halveren, maar ambieert ‘slechts’ een vermindering van 15% in de toeleveringsketen. Dat vindt de milieuorganisatie te weinig: ze wil dat de fusiegroep ook verantwoordelijk wordt voor de uitstoot van zijn leveranciers en klanten – goed voor wel 95% van de totale uitstoot.
Evident is dat niet: Ahold Delhaize zou dan de uitstoot van alle producten en leveranciers in kaart moeten brengen en bijkomende eisen opleggen. Dat is volgens experten een enorme klus, en al zeker in de huidige context van grondstoffenschaarste en kosteninflatie. “We hebben vorig jaar de doelstellingen aangescherpt voor de emissies uit onze eigen operatie. Eind dit jaar zullen we met een verder plan voor onze indirecte uitstoot komen,” reageert het bedrijf zelf.
Ahold Delhaize staat op een “hitlijst” van 29 bedrijven die volgens Milieudefensie te weinig doen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Die bedrijven krijgen tot 15 april de tijd om aangepaste klimaatplannen voor te leggen, daarna volgen mogelijk juridische acties. Vorig jaar boekte Milieudefensie succes in een rechtszaak tegen Shell: de rechter oordeelde toen dat het oliebedrijf zijn uitstoot in 2045 met 45% moet terugdringen – inclusief de uitstoot van klanten aan de pomp. Volgens Shell is die eis echter onhaalbaar en onredelijk: het bedrijf ging in beroep.