Unilever blikt met gemengde gevoelens terug op 2023: de lichte volumegroei (voor het eerst sinds twee jaar) is hoopgevend, maar de evolutie van het marktaandeel is “teleurstellend”: vooral de ijsjesverkoop viel tegen.
Groei voor huismerken
Na twee jaar van dalingen heeft Unilever in 2023 weer iets meer producten verkocht: volumes groeiden met 0,2% voor het hele jaar en met 1,8% in het vierde kwartaal. De onderliggende omzet steeg met 7% naar 59,6 miljard euro, de onderliggende operationele winst ging met 2,6% omhoog naar 9,9 miljard. Daarmee presteert het bedrijf iets beter dan verwacht.
Toch zijn er zorgen: minder merken van de groep winnen marktaandeel, in Europa daalden de volumes met 7,7%, met name voor schoonmaakproducten en zeker voor ijs, waar het concern ondanks sterke merken als Magnum en Ben & Jerry’s spreekt van een “teleurstellend” jaar. Europese consumenten stappen massaal over op huismerken wegens de hoge inflatie.
“Met urgentie aan de slag”
Topman Hein Schumacher is verheugd dat de volumegroei terugkeert en de marges zich herstellen, maar ziet ook dat er werk aan de winkel is: “We gaan met snelheid en urgentie aan de slag om Unilever om te vormen tot een bedrijf dat consistent beter presteert.”
De krachtlijnen van zijn plannen zijn al even bekend: de marketinginvesteringen gaan fors omhoog en de multinational zal zich met een nieuw directieteam focussen op de dertig “power brands” die 75% van de omzet vertegenwoordigen. Unilever verkocht daarom recent al enkele niet-strategische merken zoals Elida Beauty en Dollar Shave Club.