Kebab voor moderne, bewuste consument
De Alkmaarse onderrnemers Sinan Gül, Hans Verloop en Baris Kürkcü haalden de zeer populaire Baba Rafi formule uit Azië naar Europa en pasten deze volledig aan aan Europese maatstaven en trends waarbij respect voor het eten, de klanten en de leefomgeving een belangrijke rol spelen. Zo zet Baba Rafi Europe met een sterke focus op gezonde en duurzame gerechten ook in op vrouwen en kinderen. Hiermee onderscheidt de franchiseformule zich naar eigen zeggen ook van de bestaande kebab-, döner- en shoarmazaken.
Baris Kürkcü: “Wij introduceren met Baba Rafi een kebabconcept dat volledig is afgestemd op de behoeften en wensen van de moderne, bewuste consument. De gerechten worden vers bereid met zo min mogelijk E-nummers en zoveel mogelijk duurzame en biologische ingrediënten. Daarnaast hebben we bij de ontwikkeling van de gerechten nauw samengewerkt met een culinair adviseur en een voedingsdeskundige. Daardoor zijn de gerechten ook geschikt voor de lunch. Ze zijn geschikt voor iedereen.”
Start na succesvolle crowdfunding
De ondernemers uit Alkmaar deden voor de financiering van de eerste vestiging van Baba Rafi Europe met succes een beroep op het publiek: 176 particuliere investeerders staken via Collin Crowdfund 250.000 euro in Baba Rafi Europe.
De vestiging in Alkmaar vormt de flagshipstore en functioneert als voorbeeld voor nieuw te starten vestigingen in vergelijkbare middelgrote steden, aldus Hans Verloop: “Onze ervaringen in Alkmaar kunnen wij en toekomstige franchisenemers toepassen in vele, andere vergelijkbare steden. Vanuit Noord-Holland willen wij Baba Rafi uitbreiden binnen Nederland en na de aanloopfase ook starten in andere landen in Europa.”
Er is volgens de initiatiefnemers in Europa, waar jaarlijks in kebab meer dan 10 miljard euro wordt omgezet, nog geen vergelijkbaar franchiseconcept. Baba Rafi is de grootste franchiseketen ter wereld op het gebied van kebabproducten. Het concept telt in Azië meer dan 1300 locaties.