Aroma’s en ingrediënten toonaangevend in food-huismerken
De winnende huismerken werden geselecteerd uit ruim 210 producten in dertig categorieën in food, gezondheid, beauty, keuken en huishouden. Ze werden het afgelopen jaar geïntroduceerd in 45 retailorganisaties in 16 Europese landen. “De winnaars van de Awards laten zien dat innoveren in private label verder gaat dan de bekende grote retailorganiaties” , stelt PLMA-voorzitter Brian Sharoff. “Uit de variatie in winnende groot- en kleinschalige retailers blijkt creativiteit en innovatie in private label”.
Huismerkinnovaties in food blijken bijvoorbeeld gericht te zijn op bijzondere aroma’s (denk aan biologische rijstkoekjes met bananenaroma of granola met zeven noten) en op nieuwe ingrediënten die gezondheidsvoordelen bieden, zoals probiotische granaatappelyoghurt. Daarnaast is er een trend naar meer gemak in maaltijdbereiding.
Non-food speelt met fruit- en versgeuren
In nieuwe non-foodproducten zijn fruit- en versgeuren vaak bepalend, zoals luchtverfrisser met kersenbloesemgeur of douchegel met ‘Mediterranean breeze’-geur. Retailers besteden tevens meer aandacht aan verzorgingsproducten voor mannen, premiumdiervoeding en wasmiddelen.
“De inzendingen geven tevens een langetermijntrend aan”, aldus Sharoff: “Privatelabel-producten zijn niet meer gebaseerd op ‘me-too producten’ om voor consumenten aantrekkelijk te zijn. De winnende producten geven aan dat formules een sterke innovatiestrategie hanteren.”
Populariteit huismerken blijft groeien
De populariteit van huismerken in Europa blijft groeien: ze hebben inmiddels een aandeel van minstens 30% van alle verkochte producten in vijftien landen, het hoogste aandeel tot nu toe. Dat blijkt uit gegevens die Nielsen verzamelde voor het International Private Label Yearbook 2014 van PLMA.
Van de twintig landen die Nielsen in 2013 onderzocht, groeide in zestien landen het marktaandeel van huismerken. De grootste toename vond plaats in Zweden (+5,1 punten), Finland (+4,0), Polen (+3,1) en Slowakije (+2,7). In Zweden, Finland en Tsjechië steeg het marktaandeel voor de eerste maal boven 30%. Het aantal landen dat het 30%-marktaandeel nadert, stijgt bovendien gestaag: in 2011 waren er nog tien landen die dit aandeel bereikten, in 2012 waren dat er al twaalf.
Vaste marktleider in bepaalde categorieën
Het aandeel van huismerken is zelfs uitgegroeid tot meer dan de helft van alle verkochte producten in Zwitserland (53%) en Spanje (51%). In Groot-Brittannië (45%), Portugal (45%), Duitsland (44%), België (41%) en Oostenrijk (40%) worden minstens vier van de tien producten als huismerk verkocht.
Ook in Denemarken, Noorwegen, Hongarije, Turkije en Italië groeien de marktaandelen van huismerken. In Frankrijk zijn huismerken al goed voor meer dan drie van de tien producten die langs de kassa gaan, in Nederland zijn dat er bijna drie van de tien en in Griekenland ruim 20% van de producten.
Huismerken domineren inmiddels ook diverse productgroepen in de retail: in elf landen wordt ruim de helft van papierwaren en hygiëneproducten als huismerk verkocht. Voor diepvriesproducten geldt dit in tien landen en voor diervoeding in negen landen.
Ook na verbeterde economie
Het marktaandeel van huismerken zal het komend jaar naar verwachting opnieuw toenemen. Volgens het PLMA-onderzoek “Today’s European Shoppers” onder ruim 10.000 consumenten in veertien landen spelen huismerken “een essentiële rol” in het leven van consumenten in heel Europa en zal het marktaandeel dan ook blijven aanzwellen.
46% van de consumenten koopt volgens dit onderzoek vaak huismerken en dit jaar denkt een van de vier consumenten daarbij ook meer eigen merken te kopen dan voorheen. Ook wanneer de economie aantrekt, zeggen consumenten dat zij huismerken zullen blijven kopen: acht van de tien blijven dat doen nadat de economie is verbeterd.