Na een interne testperiode van twee maanden zijn de twee Amazon Fresh PickUp-afhaalpunten in Seattle nu ook beschikbaar voor Prime-leden. Het concept zet vooral in op snelheid en verhoogt de druk op Walmart.
Geen tijd verliezen
Eind maart opende Amazon de afhaalpunten in een testfase voor de eigen medewerkers, maar sinds donderdag kunnen alle Prime-leden uit de regio er gebruik van maken. In essentie lijkt het concept zeer sterk op de afhaalpunten die we al een tijdje kennen in Europa: je bestelt online, je rijdt naar het afhaalpunt en medewerkers zetten de boodschappen in je koffer.
Wel voegt de retailer er enkele technologische innovaties aan toe die het proces sneller en makkelijker maken. Zo wordt de nummerplaat van de klanten gescand wanneer ze het terrein oprijden, zodat medewerkers meteen klaar kunnen staan met de boodschappen. Voor Amazon Fresh-leden (die hiervoor extra betalen) staat de bestelling indien gewenst al binnen het kwartier gereed. Voor ‘gewone’ Prime-leden is de dienst gratis, is er geen minimale bestelhoeveelheid en bedraagt de wachttijd twee uur, wat nog altijd scherp is. Ook hoeven klanten ter plaatse geen tijd te verliezen met het betaalproces, want dat gebeurt online.
Wedloop voor afhaalpunten
Niet alle waarnemers zijn het eens over de vraag of afhaalpunten wel de toekomst zijn van foodretail, maar toch lijkt er ook in de Verenigde Staten intussen een wedloop begonnen om meer afhaalpunten te openen. Vooral marktleider Walmart bouwt er steeds meer, net als rivaal Kroger.
Beide spelers zien zich genoodzaakt om te reageren: ze voelen de hete adem van Amazon, dat graag een stuk van de bijzonder grote foodmarkt wil inpikken, waar het voorlopig nog slechts een marginale rol speelt. De heftige concurrentie leidt in de Verenigde Staten tot een ware prijzenslag met grote kortingen voor shoppers die van afhaalpunten gebruik maken.