Exki ondergaat een verjongingskuur en focust op zijn kernactiviteiten: met kleinere afhaalrestaurants en verkooppunten in bedrijven, stations en luchthavens wil CEO Stan Monheim de verlieslatende restaurantketen weer op de rails krijgen.
Dichter bij de klant
“We verjongen het merk en brengen het up-to-date in een omgeving die veranderd is, terwijl we de goede dingen van Exki behouden. We gaan minder doen, maar beter, en grondig. Voordat we terugkeren naar duurzame groei in heel Europa”, zegt Monheim in La Libre. Sinds maart staat de voormalige Europese directeur van Autogrill (nu Avolta) aan het hoofd van de Belgische restaurantketen, die vorig jaar goed was voor een omzet van 118,6 miljoen euro – maar ook 23 miljoen euro aan schulden torst en verlieslatend is.
Ondanks die penibele financiële situatie ziet hij het potentieel. Exki biedt gezonde voeding en heeft een duurzaam imago. “De omzetcijfers per restaurant blijven zeer goed, maar er is vandaag onmiskenbaar meer concurrentie.” Met meer kleine verkooppunten wil de keten dichter bij de klant komen. Die verkooppunten zullen meer gericht zijn op afhalen en klanten sneller bedienen met bestelterminals of QR-codes.
Travel retail
De pandemie deed Exki pijn: de keten sloot zijn restaurants in Italië en Spanje en onderging een juridische reorganisatie in Frankrijk. Vandaag heeft de keten nog 75 restaurants, waarvan 38 in België (19 in franchise), 31 in Frankrijk (24 in franchise), vier in Luxemburg, één in Nederland en sinds begin juni één op het grootste treinstation van Rome, Termini.
“We concentreren ons op onze core business: restaurants in steden en op luchthavens”, zegt Monheim. De slimme Exki Fridge-koelkasten zijn geen speerpunt meer. Intussen heeft de keten wel tien verkooppunten geopend in Franse bedrijven, waaronder LVMH. Er kwamen restaurants bij op travel retail-locaties in de Auvergne, op het Gare de l’Est in Parijs en op de luchthaven van Marseille. Straks opent Exki ook op de luchthaven Orly en in het Zwitserse Bazel. Openingen in België staan voorlopig niet op de planning, maar: “er zijn maar drie restaurants in Vlaanderen, er is potentieel…”