De maaltijdkoerierdienst Takeaway.com (in Nederland bekend van Thuisbezorgd.nl en Scoober) wist in de eerste jaarhelft weer spectaculair te groeien: de omzet steeg met 42% naar 110,2 miljoen euro. Winst maakt het bedrijf nog altijd niet, maar het verlies krimpt wel.
Duitsland haalt thuismarkt Nederland in
Dankzij meer bestellingen en een verhoging van de commissies die restauranthouders aan Takeaway.com moeten betalen, wist de maaltijdbezorger in de eerste helft van 2018 opnieuw stevig te groeien. De omzet ging er met 42% op vooruit, vooral dankzij fikse groei in Duitsland (+45%). Duitsland zal binnenkort zelfs thuismarkt Nederland inhalen als grootste markt.
In Frankrijk zijn de activiteiten van de groep daarentegen in februari stopgezet. In Oost-Europa nam de bezorgdienst in de eerste jaarhelft het Bulgaarse BGmenu en het Roemeense Olivera over, terwijl Takeaway.com in juni nog Foodarena kocht, de Zwitserse tak van Delivery Hero. In Israël neemt Takeaway.com ondertussen sectorgenoot 10bis over voor 135 miljoen euro. Dat specialiseert zich vooral in business-to-businessleveringen, een relatief nieuwe markt voor het bedrijf.
Winst over twee à drie jaar
De grote investeringen weerhouden de groep er wel van winst te behalen: het aangepaste brutobedrijfsresultaat kwam op 6,1 miljoen euro onder min uit. Het nettoverlies kwam uit op 14,7 miljoen euro, toch al heel wat beter dan de 21,8 miljoen euro in het rood vorig jaar. Gehaast om rendabel te worden is CEO Jitse Groen evenwel niet: hij voorspelt binnen de twee à drie jaar winst te behalen. Daarmee gaat het snel, zelfs sneller vooruit dan gepland, meent de topman. De groep blijft immers vooral sterk investeren in marketing en in expansie, onder meer in de Nederlandse bezorgdienst Scoober, die met eigen koeriers werkt.
In de bezorgmarkt woedt een hevige concurrentiestrijd tussen maaltijdbezorgers als Deliveroo, UberEats, Foodora en Takeaway.com. Tot nu toe leverden die eerste drie alleen met eigen koeriers, terwijl Takeaway.com de restaurants zelf laat bezorgen. Steeds meer wagen de verschillende spelers zich echter op elkaars terrein: zo lanceerde Takeaway.com in Nederland ook Scoober, dat zelf de bezorgingen op zich neemt. Al 2,3% van de orders zouden het voorbije halfjaar via die dienst zijn gegaan.