De vijf winkels van Biostory in Waals-Brabant en de Origin’O in Overijse heropenen onder de Färm-vlag. De bioketen nam de vestigingen vorig jaar over, maar de heropening lukt eind deze maand.
Nieuwe branding
Behalve een nieuw winkelconcept gaat de omschakeling gepaard met een verdubbeling van het aanbod van bulkproducten, een versterking van het Belgische aanbod van groenten en fruit en “een strikte toepassing van de regels van het Färm-productcharter”.
Dat laatste betekent onder andere dat er geen producten van beursgenoteerde multinationals meer worden verkocht, dat de koffie en chocolade enkel van eerlijke handel mogen komen en dat er geen plastic waterflessen te vinden zijn. “We willen gezonde, duurzame en kwaliteitsvolle voeding aanbieden die toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen. Dat vraagt om duidelijke commitments, onderbouwd met een merkbelofte”, zegt medeoprichter Alexis Descampe.
In maart 2022 fuseerde Färm met de Belgisch-Nederlandse familiegroep Biotope, gekend van de winkels Ekoplaza en Origin’O. Beide bedrijven staan voor bioproducten, maar willen ook andere duurzaamheidsverbintenissen toevoegen en hebben als doel het prijsverschil tussen bioproducten en niet-bio te verkleinen.