Nutella-maker Ferrero groeide vorig jaar sterk, ondanks de inflatiedruk. Het bedrijf behield overal zijn marktaandeel en zoekt nieuwe groei in Amerikaans ijs en in diepvriestaartjes.
Ijskoude overnames
Ferrero kon een sterke groei rapporteren voor boekjaar 2022/2023, dat afliep op 31 augustus: ondanks de “economische en geopolitieke uitdagingen, en voortdurende inflatiedruk” steeg de omzet met 20,7% naar 17 miljard euro. De groei was zowel organisch als via acquisities, meldt CFO Daniel Martinez Carretero.
De Nutella-producent kon zijn “marktaandeel in alle categorieën en regio’s consolideren”, terwijl de groep ook zijn productiecapaciteit uitbreidde. Er kwamen vijf nieuwe productiefaciliteiten (goed voor 37 fabrieken in totaal) en meer dan 5.000 medewerkers bij, wat volgens Martinez Carretero de langetermijnvisie van de merkproducent weerspiegelt. “Innovatie blijft centraal staan in het DNA van het bedrijf”, aldus de CFO.
Eind januari 2023 nam Ferrero Wells over, een ijsproducent in de Verenigde Staten met als bekende merken Blue Bunny en Blue Ribbon Classics. De overeenkomst omvat ook vier productiefaciliteiten in de Verenigde Staten, gelegen in de staten Iowa, Nevada en New York. Het Italiaanse Ferrero wil haar activiteiten in Noord-Amerika en in de ijscategorie al een tijdje uitbreiden. Eind maart 2023 rondde de groep daarom ook de overname af van Fresystem, dat de diepgevroren Nutella Muffins produceert.