Werkdruk veel hoger dan in rest Nederland
“Er moet per Lidl-filiaal worden vastgesteld welke mogelijkheden er zijn om de winkel optimaal te benutten in plaats van het opleggen van de standaardnormen. Deze maatwerkoplossingen zijn nodig om de werkdruk binnen het Lidl-concern te verlagen”, zegt FNV Handel.
Die conclusie trekt het na een rondvraag in 2014 en 2015 bij 304 personeelsleden van Lidl. Daaruit blijkt dat 16 procent van de ondervraagden problemen heeft met het werktempo, dat vier keer hoger zou liggen dan het landelijk gemiddelde. Ook de werkdruk zou bij Lidl drie keer hoger dan het landelijke gemiddelde liggen.
“We willen gewoon dat de arbeidsomstandigheden verbeteren, zodat we op een gezonde manier werken en ook na een werkdag kunnen genieten van ons privéleven. Als de normen realistischer waren, dan zou dat al zoveel schelen. Een lagere werkdruk zorgt voor een betere kwaliteit van werken en leven”, zegt een Lidl-werknemer in het rapport van FNV.