Groei bezorg- en afhaalmarkt
De totale foodomzet kwam in 2015 703 miljoen hoger uit op 57,3 miljard euro. De buitenshuisconsumptie was goed voor 643 miljoen euro van die stijging. Het FSIN wijst er op dat vooral ‘fine dining’ en ‘discount dining’ in de lift zitten, maar voegt eraan toe dat heel wat horeca-uitbaters het nog steeds moeilijk hebben.
“Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag, dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyleconcepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN.
Meer dan drie kwart van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen in Nederland uit het mainstreamsegment, maar volgens FSIN gaat daar de komende tien jaar een sterke verschuiving in komen. Consumenten zullen daarbij meer en meer kiezen voor premiumproducten of net gaan voor het meest voordelige aanbod.
FSIN wijst er ook op dat de bezorg- en afhaalmarkt flink is gegroeid in 2015. De omzet in dat segment is in 2015 met 8 procent gestegen naar 1,13 miljard euro. Volgens FSIN zal die blijven stijgen tot minstens 4 miljard euro in 2025.