Frisdrankgigant Coca-Cola ziet de omzet en winst stijgen dankzij forse prijsverhogingen. De consumentenvraag houdt stand ondanks de inflatie, maar over het lopende boekjaar klinkt de multinational toch voorzichtiger.
Slag om de arm
Hoewel de verkochte volumes in het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar met 1% terugvielen, zag Coca-Cola de omzet groeien met 15% groeien tot 10,1 miljard dollar (meer dan 9 miljard euro). De operationele marge steeg naar 20,5%, het bedrijfsresultaat ging een kwart hoger, tot 2,1 miljard dollar (2 miljard euro). Die sterke cijfers zijn te danken aan de forse prijsverhogingen die de fabrikant wist door te voeren: de prijzen stegen gemiddeld met 12%. Ook over het hele jaar mag Coca-Cola tevreden terugblikken: de omzet kende een organische groei van 16% tot 43 miljard dollar (40 miljard euro), de volumes stegen met 5%.
Dat het bedrijf de prijzen zo sterk kan doen stijgen zonder al te grote volumedalingen tot gevolg, is te danken aan het feitelijke duopolie in de frisdrankmarkt, met PepsiCo als enige serieuze concurrent. De consument heeft met andere woorden weinig alternatieven. Toch waarschuwde PepsiCo recent al dat meer shoppers nu goedkopere huismerken kopen, wat het bedrijf noopte tot voorzichtige ramingen voor 2023. Ook Coca-Cola houdt een slag om de arm: het bedrijf mikt op een organische omzetgroei van 7 tot 8%.