Dankzij stevige prijsverhogingen kon Unilever in het eerste kwartaal mooie groeicijfers publiceren: de volumes daalden slechts licht. Ook de rest van het jaar zal de multinational de stijgende kosten blijven doorrekenen.
Huishoudproducten flink duurder
Unilever zag zijn omzet in de eerste drie maanden van het jaar met 7,3% stijgen. Een sterke prestatie, die evenwel volledig is toe te schrijven aan prijsverhogingen: het verkochte volume daalde namelijk met 1%. Dat is al bij al een meevaller in de context van een sterke inflatie. De multinational verhoogde de prijzen wereldwijd met gemiddeld 8,3%, in Europa bleven de prijsstijgingen beperkt tot 5,4%.
Vooral de huishoudproducten stegen fors in prijs, met wel 12,5%, wat resulteerde in een volumedaling met 2,9%. In de categorie schoonheid en verzorging gingen de prijzen met 7,4% omhoog, de prijzen voor voeding en ijs stegen met 7,1%.
“We blijven investeren”
Daar zal het niet bij blijven: in de eerste jaarhelft verwacht Unilever dat de kosten met 2,1 miljard euro zullen stijgen, in de tweede jaarhelft wordt dat zelfs 2,7 miljard. En die kostenstijgingen wil het bedrijf consequent doorrekenen, ook al zal dat onvermijdelijk een impact hebben op de volumes. Voor het hele jaar mikt de multinational op een omzetstijging met 4,5 tot 6,5% en een operationele marge van 16 à 17%.
“We blijven sterk investeren in onze topmerken, waardoor onze 13 merken van meer dan één miljard euro in het kwartaal met 8,8% groeiden. De e-commerce-omzet vertegenwoordigt nu 14% van de omzet, na opnieuw een kwartaal van sterke dubbelcijferige groei”, benadrukt CEO Alan Jope.