RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Unilever
  • Personen Alan Jope
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Forse prijsverhogingen zijn nog maar het begin, waarschuwt Unilever

icon
Food28 april, 2022
Shutterstock.com

Dankzij stevige prijsverhogingen kon Unilever in het eerste kwartaal mooie groeicijfers publiceren: de volumes daalden slechts licht. Ook de rest van het jaar zal de multinational de stijgende kosten blijven doorrekenen.

Huishoudproducten flink duurder

Unilever zag zijn omzet in de eerste drie maanden van het jaar met 7,3% stijgen. Een sterke prestatie, die evenwel volledig is toe te schrijven aan prijsverhogingen: het verkochte volume daalde namelijk met 1%. Dat is al bij al een meevaller in de context van een sterke inflatie. De multinational verhoogde de prijzen wereldwijd met gemiddeld 8,3%, in Europa bleven de prijsstijgingen beperkt tot 5,4%.

Vooral de huishoudproducten stegen fors in prijs, met wel 12,5%, wat resulteerde in een volumedaling met 2,9%. In de categorie schoonheid en verzorging gingen de prijzen met 7,4% omhoog, de prijzen voor voeding en ijs stegen met 7,1%.

“We blijven investeren”

Daar zal het niet bij blijven: in de eerste jaarhelft verwacht Unilever dat de kosten met 2,1 miljard euro zullen stijgen, in de tweede jaarhelft wordt dat zelfs 2,7 miljard. En die kostenstijgingen wil het bedrijf consequent doorrekenen, ook al zal dat onvermijdelijk een impact hebben op de volumes. Voor het hele jaar mikt de multinational op een omzetstijging met 4,5 tot 6,5% en een operationele marge van 16 à 17%.

“We blijven sterk investeren in onze topmerken, waardoor onze 13 merken van meer dan één miljard euro in het kwartaal met 8,8% groeiden. De e-commerce-omzet vertegenwoordigt nu 14% van de omzet, na opnieuw een kwartaal van sterke dubbelcijferige groei”, benadrukt CEO Alan Jope.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN