De gefuseerde supermarktketens Plus en Coop, samen nummer drie op de Nederlandse markt, schrijven dieprode cijfers. De integratie van de twee bedrijven gaat gepaard met hoge kosten, terwijl het marktaandeel daalt.
Ombouw verloopt stroef
Plus en Coop hebben vorig boekjaar een nettoverlies geleden van 31 miljoen euro op een omzet van 4,8 miljard. Een jaar eerder bedroeg het verlies 18 miljoen euro. Het marktaandeel daalde van 10% in 2022 naar 9,5% vorig jaar. De retailer wijt de verliescijfers aan de hoge kosten die gepaard gaan met de ombouw van Coop-filialen naar de Plus-formule (goed voor 27 miljoen euro) en het in gebruik nemen van een nieuw distributiecentrum in Oss, wat 25 miljoen euro aan kosten met zich meebracht.
De ombouw verloopt trager dan gepland: in 2023 gingen 55 winkels om, het jaar ervoor waren dat er nog tachtig. De retailer kampte bovendien met bevoorradingsproblemen. Vorig jaar kondigde CEO Ducan Hoy zijn vertrek aan: hij wordt opgevolgd door Aart van Haren, voordien CEO van Vomar.
Beide supermarktketens fuseerden in 2022. Samen hebben ze 557 supermarkten in Nederland. Daarmee zijn ze de derde speler, na Albert Heijn en Jumbo.