Geen reactie op vraag naar oplossingen
In november werd er al een speciale ledenvergadering samengeroepen, waarbij de franchisers Albert Heijn opriepen om met oplossingen te komen. Distrifood meldt echter dat ze nu hebben besloten om ook echt acties te ondernemen, omdat er sindsdien geen reactie is gekomen op hun vragen.
Momenteel zijn kosten die Albert Heijn inbrengt één van de grootste knelpunten: zo brengt het bestuur van de keten kosten in rekening voor de financiering van de voorraad, terwijl AH daar helemaal geen kosten heeft. “De voorraad wordt immers gefinancierd uit het leverancierskrediet“, aldus het franchisebestuur in een brief aan haar leden.
Terugvordering onterechte kosten
Omdat die kosten al sinds 2010 in rekening worden gebracht, noemt het bestuur het “verdedigbaar” om ze terug te vorderen. Daarom worden franchisers opgeroepen om 15 procent van de goederenfactuur van week 51 in te houden voor elk van hun winkels. “Hiermee geven wij een duidelijk signaal af. Collega’s die pas na 1 januari 2013 zijn gestart met de exploitatie van de Albert Heijn-winkel, kunnen een percentage van 5 procent van de factuur storneren”, staat er verder te lezen in de brief.
Het bestuur verwacht dat alle franchisers gevolg zullen geven aan de oproep en het verwacht ook niet direct represailles van Albert Heijn op individuele winkels. Momenteel is er nog geen officiële reactie van Albert Heijn, maar het franchisebestuur verwacht dat ze weldra overleg zullen plegen met Albert Heijn in verband met de zaak.