Zowel in Frankrijk als Duitsland wil de regering krimpflatie verbieden. Dat fabrikanten de inhoud van producten verminderen om prijsstijgingen te camoufleren, noemen ze misleidend.
Wetsvoorstellen
Duitse Minister voor Consumentenbescherming Steffi Lemke wil met een nieuwe verpakkingswet optreden tegen verborgen prijsverhogingen in de supermarkten. Verpakkingen van hetzelfde formaat met een verminderde inhoud zouden verboden worden, net als grotere verpakkingen met dezelfde inhoud. “Hier worden consumenten misleid”, zei de minister tegen Handelsblatt. Ook vanuit het oogpunt van afvalpreventie vindt ze de praktijk echter niet kunnen.
In Frankrijk is het economieminister Bruno Le Maire die een verbod wil opleggen. Hij vond meteen steun bij eerste minister Elisabeth Borne. Vanaf november willen ze eisen dat producenten veranderingen in de inhoud steeds expliciet op het etiket vermelden. De premier volgt daarin het voorbeeld van Carrefour, die sinds vorige week stickers plakt op voedingsproducten van A-merken waarvan de inhoud is gewijzigd. De supermarktketen wil consumenten zo waarschuwen tegen krimpflatie.
In beide landen is een wetsvoorstel in de maak, maar de reacties zijn niet onverdeeld. Vooral uit liberale hoeken weerklinkt dat de maatregel onnodig is, terwijl krimpflatie volgens de producenten zelf ook erg beperkt blijft. Jean-Philippe André, hoofd van de Franse voedingsfederatie ANIA, stelde eerder dat het amper over 0,2% van het aanbod gaat.