In 2025 moeten de e-commerceactiviteiten van Ahold Delhaize winstgevend worden, zegt topman Frans Muller. Nog belangrijker is dat online boodschappen klanten aantrekken en loyaler maken.
Klantenmagneet
De markt voor onlineboodschappen verandert nog veel sneller dan gedacht, zegt Ahold Delhaize-CEO Frans Muller aan het FD. De retailer wil zich concentreren op klanten die de online bestelde boodschappen komen oppikken in de winkels: daarop zijn de winstmarges immers hoger dan bij thuisbezorgen. Onder andere om die reden heeft het concern recent zijn New Yorkse online boodschappendienst FreshDirect verkocht aan Getir.
E-commerce moet voor Ahold Delhaize in 2025 winstgevend zijn, zegt Muller, maar hij voegt eraan toe dat winst maken met online boodschappen geen doel op zich is: “Een heel belangrijke functie van e-commerce is om die klanten naar je toe te halen, loyaler te krijgen”. Zo kan online de winstgevendheid vergroten. Hij vergelijkt het met de functie van een afdeling als verse vis in de winkels: die kan soms verlieslatend zijn, maar wel fungeren als een magneet om klanten aan te trekken.