Coauteurs Jorg Snoeck en Stefan Van Rompaey lieten hun boek The Future of Food vooraf lezen door Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en vroegen hem om een reactie. Het is van groot belang dat we de complexiteit van deze problematiek goed onder ogen zien, benadrukt hij.
Transformatie kost geld
“In de voedseltransformatieketen zijn de uitdagingen groot, op uiteenlopende vlakken: denk aan klimaat, voedselzekerheid, ecosystemen, afval, sociale verhoudingen… Daarom is het van belang dat we de gehele keten beschouwen, in al zijn aspecten, van boer tot consument. Dat is ook een voorwaarde om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.”
“Daarbij mogen we de economische realiteit niet uit het oog verliezen. Transformatie kost geld. Wie gaat dat betalen? Iedereen in de keten wil ook geld verdienen: de boer, de fabrikant, de retailer… Er spelen concurrentieverhoudingen en we mogen de koopkracht van de consument niet uit het oog verliezen. Transformatie kan daarom alleen succesvol zijn zodra een aantal elementen als pre-competitief worden gezien: de financiering van klimaatinspanningen, stimuli voor regeneratieve landbouw…”
Gelijk speelveld creëren
“Financiering en ondersteuning zullen cruciaal zijn om de transitie naar een duurzamer voedselsysteem van boer tot consument mogelijk te maken. De rol die de overheid hier kan spelen, ligt in het creëren van een gelijk speelveld. De Europese Green Deal met zijn ‘Farm to Fork’-strategie geeft een goede aanzet om een beweging op gang te brengen, al kan men ook kritische vragen stellen bij bepaalde keuzes.”
“Er ligt een grote taak om de consument bewust te maken en het vertrouwen te herstellen. De voedingssector zal met een overtuigend plan van aanpak moeten komen, open en eerlijk communiceren, zich een betrouwbare partner tonen. We kunnen consumptiekeuzes begeleiden, maar niet voorschrijven. Daarbij zie ik een belangrijke rol weggelegd voor een standaardisering van informatie, met nutritionele etikettering (de Nutri-Score, Guiding Stars… ) en wellicht later ook klimaatetikettering.”
Omnichannel-supermarkt is blijver
“Klimaatthema’s en natuurdilemma’s zijn urgent: we moeten streven naar een (netto) nulgroei van broeikasgassen, naar een herstel van de biodiversiteit, naar gezonde bodems… Technologie en digitalisering gaan ons daarbij helpen. Schaalvergroting en technologische ontwikkelingen zullen hand in hand gaan met authenticiteit en natuurlijkheid. Vervangers voor dierlijke proteïnen zijn belangrijk om het klimaat zo veel mogelijk te doen herstellen. Ik denk wel dat omnichannel-supermarkten voor het grootste deel van de consumentenmarkt het belangrijkste aankoopkanaal zullen blijven.”
“De Covid-crisis heeft een aantal zaken versterkt qua bewustzijn. Mensen zijn meer thuis gaan koken, en kregen zo ook meer respect voor voeding en productie. Convenience werd nog belangrijker, gezondheid kwam hoger op de agenda, net als aandacht voor het klimaat.”
Slotvraag: wat hoopt Frans Muller tegen 2030 op zijn bord te vinden? “Als we goed zorgen voor duurzame visbestanden, kijk ik in 2030 uit naar een lekkere zeetong, tarbot of griet op mijn bord.”
The Future of Food – Een nieuw recept voor de voedingssector wordt uitgegeven door Lannoo Campus in België en Van Duuren Management in Nederland. Er is inmiddels ook een Engelstalige versie. Verkrijgbaar in de betere boekhandel en voor grotere volumes te bestellen via deze link.