De energiecrisis en de inflatie leiden tot toenemende spanningen in de onderhandelingen tussen Ahold Delhaize en zijn grote leveranciers. “Ik had meer samenwerking verwacht”, zegt topman Frans Muller.
“Wij aanvaarden niet elke tariefverhoging”
Hoewel Ahold Delhaize woensdagochtend bijzonder sterke kwartaalresultaten bekendmaakte, is de situatie in Europa moeilijker dan die in de Verenigde Staten, zei CEO Frans Muller tijdens een conferencecall. Door oplopende energiekosten en een uitdagende economische context staat de winstmarge in Europa onder druk: ze bedraagt er 3,41%, tegenover 4,95% in de VS. Deels komt dat doordat de retailer een deel van de prijsstijgingen voor eigen rekening neemt, zegt de CEO, die vindt dat ook de leveranciers een bijdrage moeten leveren: “Ik had van ketenpartijen meer samenwerking verwacht. Grote leveranciers blijven vasthouden aan winstmarges tot wel 15%. Daar maak ik me wel zorgen om.”
Muller verwacht dan ook dat de jaarlijkse negotiaties met leveranciers moeizaam zullen verlopen: “We hebben nog nooit zoveel werk gehad met leveranciersonderhandelingen. Wij aanvaarden niet elke tariefverhoging. Wij weten hoeveel grondstoffen kosten dankzij onze huismerkproducten, die goed zijn voor de helft van ons aanbod. Als een merkenleverancier een tariefverhoging van 15% vraagt en wij zien dat de grondstoffen veel minder duurder zijn geworden, dan weigeren wij”, noteerde De Tijd.