Vanaf 1 juli zullen supermarkten in Frankrijk hun klanten moeten wijzen op zogenaamde “krimpflatie”, de praktijk waarbij retailers of fabrikanten hun producten verkleinen zonder de prijs te doen dalen.
Voor food en non-food
Wanneer het formaat of het gewicht van een product afneemt terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt, zullen Franse supermarkten de details van de wijzigingen moeten communiceren op een pancarte bij het betreffende product, en dat gedurende twee maanden. “De aanduiding moet met name de evolutie van de prijs in verhouding tot het gewicht specificeren, zodat de consument de werkelijke prijsontwikkeling kent”, zegt minister van Economie Bruno Le Maire in een persbericht.
De verplichting gaat in vanaf 1 juli en geldt zowel voor voedings- als niet-voedingsproducten, blijkt uit een ministerieel besluit van 16 april 2024, dat binnenkort in het Staatsblad zal worden gepubliceerd.
Vorig jaar nam Carrefour al zelf het initiatief om een etiket te plakken op merkproducten wanneer er sprake is van krimpflatie, met de vermelding: “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”. Topman Alexandre Bompard wilde naar eigen zeggen consumenten beter informeren over een praktijk die volgens hem “onaanvaardbaar” is. De supermarktketen werd ook zelf beschuldigd van krimpflatie, nadat een verpakking aardappelen van 1,5 kilogram naar 1 kilogram ging om een verkoopprijs van 99 cent te kunnen aanhouden.