De Nederlandse zuivelproducent FrieslandCampina wil vruchtensappendochter Riedel van de hand doen, het bedrijf achter merken als Appelsientje, Taksi en DubbelFriss.
Nieuwe strategie
De mogelijke verkoop is het gevolg van de nieuwe strategie die FrieslandCampina de focus doet leggen op het uitbouwen van de zuivelportfolio. In die nieuwe strategie ziet FrieslandCampina ruimte om tegen 2020 vijftien miljard euro omzet te halen, tegenover efl miljard euro momenteel.
“Onze vruchtensappen- en vruchtendrankenfabrikant Riedel heeft zich sinds het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw in Nederland ontwikkeld tot marktleider in houdbare en gekoelde vruchtensappen en vruchtendranken”, meldt het bedrijf in een persbericht. “FrieslandCampina wil ervoor zorgen dat Riedel goed gepositioneerd is om in te spelen en te reageren op veranderende klanteisen en consumptiegewoonten. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat het belangrijk is dat Riedel een volgende stap zet in zijn ontwikkeling.”
Riedel heeft zijn hoofdkantoor in Ede, stelt ongeveer 200 mensen tewerk en haalde het afgelopen jaar een netto-omzet van ongeveer 125 miljoen euro. Het bedrijf werd al in 1879 opgericht en bracht al die tijd drankjes op de markt. Sinds de jaren 1970 is het uitgebouwd tot marktleider in Nederland op vlak van houdbare en gekoelde vruchtensappen en vruchtendranken. In 1973 was Riedel het eerste bedrijf in Nederland dat vruchtensappen in kartonnen pakken op de markt bracht.