Clarebout Potatoes, de ongekroonde koning van de diepvriesfrieten, haalde vorig boekjaar op een omzet van bijna 1,1 miljard euro een nettowinst van 126 miljoen euro. De aardappelverwerker profiteert ervan dat consumenten steeds meer voor huismerken kiezen.
Aardappelboerenjaar
Clarebout maakt de meeste diepvriesfrieten van heel Europa, en dat legt het West-Vlaamse bedrijf geen windeieren. Eind december legde de groep de cijfers voor 2022 neer, en daar leest de website De Rijkste Belgen een omzetstijging van meer dan 60% tot 1,079 miljard euro.
De volumes namen toe omdat consumenten steeds meer overschakelen naar huismerken, terwijl mensen ook weer meer op restaurant (frietjes) gingen eten na de laatste coronaperikelen van 2021. Hoewel de oogst in 2022 geen succes was door de grote droogte, profiteerde de verwerker van de stijgende aardappelprijzen. Die stegen zodanig dat zelfs de hogere energieprijzen en het feit dat Clarebout voor het eerst aardappelen moest importeren ruimschoots werden gecompenseerd.
In de cijfers is de overname van sectorgenoot Mydibel (eind 2022) zelfs nog niet verwerkt. Dat bedrijf boekte in 2022 op zichzelf al 362,6 miljoen euro omzet en 1,1 miljoen nettowinst. Of de groep ook in 2023 de toegenomen grondstof- en energieprijzen zo makkelijk van zich af kon schudden, valt af te wachten.