De eigenaar van Capri-Sun, Hans-Peter Wild, zoekt een koper die een minderheidsbelang in het bedrijf wil. De Zwitserse miljardair is inmiddels in de tachtig en bereidt zijn opvolging voor.
Tijd voor nieuwe wind
Wild, volgens Forbes een van de duizend rijkste wereldburgers, wil voor een half miljard euro een minderheidsbelang in zijn bedrijf verkopen. De 83-jarige zakenman is niet van plan om die som voor zijn pensioen te gebruiken: hij wil de activiteiten en licentie van Capri-Sun in Noord-Amerika terugkopen van Kraft Heinz.
Als zoon van de oprichter van de fruitdrank bouwde Wild het bedrijf uit tot een wereldwijd succes, mede met dank aan televisiereclames met boksicoon Muhammad Ali. In 2014 werden de zusterbedrijven van Capri-Sun voor 2,3 miljard euro aan multinational Archer-Daniels-Midland verkocht, maar de frisdrank en Pouch Partners (dat de befaamde zakjes voor Capri-Sun maakt) hield Wild zelf. In 2023 nam een Canadese groep toch Pouch Partners over, nu is het de beurt aan Capri-Sun om de vleugels uit te slaan.
Capri-Sun is echter niet meer zo fris en fruitig als het ooit was. Het verkochte volume bedroeg in 2021 zes miljard zakjes, een getal dat al jaren stagneert. In 2020 herstructureerde het bedrijf, maar pas dit jaar kwam Capri-Sun Zero op de markt – nog maar in een beperkt aantal landen. Capri-Sun zegt 1,3 miljard euro omzet te draaien met 24 productievestigingen. Zal een nieuwe aandeelhouder een nieuwe wind kunnen doen waaien?