RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Garnalenverwerker Klaas Puul bouwt nieuwe fabriek

icon
Food30 juni, 2017

Klaas Puul gaat in Volendam een nieuwe verwerkingsfabriek bouwen, die volgend jaar in gebruik moet worden genomen. De garnalenverwerker wil het assortiment verbreden met gemaksproducten. 

Handgepeld

“We gaan uitbreiden met gemaksproducten voor tapas, barbecue, thema’s en dergelijke. De verpakkingen krijgen uitvoerige informatie over bereiding en recepten”, vertelde CEO Sander van den Berg tijdens de eerste steenlegging door de kleinkinderen van Evert Mooijer, oprichter van Klaas Puul. De garnalenverwerker creëert zo veertig nieuwe jobs in Volendam, bovenop de 250 die er nu al werken.

 

De fabriek van ruim 5500 m² met een capaciteit 20.000 ton per jaar krijgt geen pelafdeling waar de Hollandse garnalen machinaal worden verwerkt. “We experimenteren wel met machinaal pellen, maar het blijkt dat deze kwaliteit minder is en dat garnalen bovendien vers moeten zijn. Onze afnemers willen kwaliteit en Hollands hebben. We blijven pellen in Marokko”,  aldus Van den Berg.

 

De garnalen komen aan wal in Nederland en gaan vervolgens naar de pelstations van Puul in Tanger. Van den Berg: “We hebben hier 3500 mensen aan het werk die de garnalen handmatig pellen. De garnalen zijn in drie dagen terug in Nederland. Die ritten zijn overigens altijd vol; we nemen ook groenten en fruit mee retour”. 

 

Machinaal gepeld blijft niche

Voor Puul blijft machinaal gepeld een nicheproduct dat nooit volledig te vervangen is door handmatig pellen. Nochtans geven steeds meer supermarktketens geven de voorkeur aan machinaal gepelde garnalen: zo ging Albert Heijn vorig jaar over op machinaal verwerken in Nederland. De keten laat haar Hollandse garnalen bij Telson-Kant in Lauwersoog pellen.

 

Klaas Puul telt zeven vestigingen in Belgie, Denemarken, Duitsland, Marokko en Nederland, en boekte afgelopen jaar een omzet van circa 200 miljoen euro. Het familiebedrijf werd vorige zomer verkocht aan investeringsmaatschappij H2 Equity Partners in Amsterdam, tevens mede-eigenaar van Oerlemans Foods. De familie Mooijer, oprichter van Klaas Puul, behoudt een minderheidsbelang.

 

Ook de locatie in Edam wordt met 3500 m² uitgebreid. De garnalen worden op de locaties verpakt en uitgeleverd naar retailers in Europa.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN