(Update) Bij Albert Heijn ligt er geen chocopasta van Boerinneke meer in de rekken. “We hebben geen keuze,” klinkt het: de retailer wil volgens de fabrikant niet eens de productiekost betalen. Maar dat is volgens de supermarktketen een verkeerde voorstelling van zaken.
Bestellingen op pauze
De chocopastaproducten van Boerinneke zijn niet meer verkrijgbaar bij Albert Heijn: de supermarktketen stelde een maximum aankoopprijs in die lager ligt dan de waarde waarvoor het product geproduceerd kan worden, zegt co-CEO Daniel Peeters van Boerinneke: “We moeten momenteel de bestellingen on hold houden.”
Sinds de hoge koststijgingen afgelopen jaar heeft Boerinneke zijn prijzen met 10 tot 15% moeten verhogen. “Dit was absoluut noodzaak om te zorgen voor stabiliteit. In totaliteit was dit nog niet voldoende om de winstmarges stabiel te houden en waren we verplicht om fors te snijden in onze budgetten”, aldus de topman. Met de meeste retailers kon de fabrikant constructieve gesprekken voeren om tot een oplossing te komen, maar niet met Albert Heijn. Bij zusterketen Delhaize en bij andere supermarktketens blijven de producten van Boerinneke wél verkrijgbaar.
Gesprekken lopen
De discussie gaat niet enkel over de prijs, maar ook over de marketing en het assortiment, geeft Peeters nog mee. “Deze fase levert momenteel minder omzet op voor ons en zal niet ten goede komen van het marktaandeel, maar we hebben geen keuze. Er lopen gesprekken en de wil is er langs beide kanten dus we zijn er positief in dat dit goed moet komen zodat we onze producten weer aan alle consumenten kunnen aanbieden.”
Albert Heijn stelt zich hard op in de onderhandelingen met merkfabrikanten en schrapte eerder ook al producten van onder andere Starbucks, Nescafé en Mora tijdelijk uit het assortiment. Topman Frans Muller van Ahold Delhaize waarschuwde fabrikanten al meermaals voor buitensporige prijsstijgingen. Maar deze discussie draait niet om de inkoopprijs, wel om het assortiment, reageert de supermarktketen: enkele referenties van Boerinneke halen onvoldoende rotatie. Albert Heijn wil ze daarom saneren, om nog twee producten van het merk over te houden. Een logische beslissing, volgens de retailer. “We beschouwen dit niet als een problematisch dossier”, zegt woordvoerder Ann Maes.