(Update) In de supermarkten en de webshop van Delhaize zijn momenteel geen producten van Danone meer te vinden. Ook bij Lidl zijn producten van de fabrikant niet beschikbaar. De reden? Onderhandelingen over prijsverhogingen…
Lege koelmeubels
Wie het zuivelrayon bij Delhaize bezoekt, treft geen producten van Danone in de koelmeubels aan. Wel hangen er kaartjes met de volgende mededeling: “Beste klant, Delhaize wil op elk moment haar producten tegen competitieve prijzen aanbieden aan haar klanten. Door moeilijke onderhandelingen met de leverancier zijn meerdere producten tijdelijk niet meer beschikbaar. Gelieve ons voor dit ongemak te verontschuldigen.”
Het gebeurt niet vaak dat retailers openlijk communiceren over handelsconflicten, wat doet vermoeden dat Delhaize hiermee een statement wil maken naar zijn klanten. Danone is overigens niet het enige ‘slachtoffer’ van die moeilijke onderhandelingen: ook referenties van margarinemerk Planta (van producent Upfield) ontbreken om dezelfde reden.
“Samen aan oplossingen werken”
Het conflict kadert inderdaad in de tariefonderhandelingen met de zuivelfabrikant, bevestigt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver: “Leveranciers zijn dit jaar al vaker langsgekomen om prijsverhogingen te bespreken. We zijn niet blind voor de situatie en we gaan in dialoog met onze fabrikanten. Maar de prijsverhogingen die Danone voorstelt, weerspiegelen niet de realiteit. We kunnen ze dan ook niet aanvaarden.” Delhaize vergelijkt die verhogingen immers met de tarieven bij andere zuivelleveranciers.
“Dit is niet aangenaam voor onze klanten, maar we hebben een breed zuivelaanbod met voldoende alternatieven. We vinden het belangrijk een signaal te geven naar onze klanten en leveranciers. Dit is een uitzonderlijke situatie voor iedereen, we moeten dan ook samen aan oplossingen werken. Zomaar tariefverhogingen doorrekenen, dat kan niet”, vervolgt Dekelver.
Ook bij Lidl ontbreken referenties van Danone in de rekken, merkt RetailDetail. “Het zijn uitdagende gesprekken in de huidige marktsituatie”, reageert woordvoerder Isabelle Colbrandt. Ook Aldi heeft een probleem met de prijsstijgingen bij Danone, zegt woordvoerder Jason Sevestre aan De Tijd.
“Constructieve dialoog”
“Zoals veel voedingsbedrijven, waaronder Delhaize, wordt Danone geconfronteerd met ongekende marktomstandigheden en in het bijzonder inflatie van grondstoffenprijzen, energieprijzen… In die context werken we intern en extern hard samen met onze leveranciers en de retailers partners om de kosten te optimaliseren en de impact op de consumenten zoveel mogelijk te beperken. Het zijn wel de retailers die de uiteindelijke consumentenprijs bepalen. Aangezien de besprekingen over onze prijsverhoging aan Delhaize en Lidl nog steeds aan de gang zijn, zijn we helaas niet in staat om onze activiteiten verder te zetten zoals gewoonlijk, wat tot een out of stock van zuivelproducten leidt. We voeren een constructieve dialoog en werken nauw samen met de betrokken retailers om de leveringen zo snel mogelijk te hervatten,” zegt woordvoerder Nathalie Guillaume van Danone. “Ondertussen kunnen de consumenten de Danone zuivelproducten terugvinden in andere winkels zoals Colruyt, Carrefour, Louis Delhaize, Cora, Spar.”
Concurrentie op scherp
De conflicten zijn geen unicum in de sector: al het hele jaar onderhandelen fabrikanten en supermarktketens over prijsverhogingen. Retailers werpen zich op als verdedigers van de koopkracht en willen de prijzen niet buitensporig zien stijgen. Fabrikanten stellen dat prijsstijgingen onvermijdelijk zijn wegens de enorme kostenstijgingen voor energie, grondstoffen en lonen. Tot nu toe slaagden de meeste multinationals er goed in om de kostenverhogingen door te rekenen.
Met het oog op de belangrijke najaarsperiode is het duidelijk dat retailers dit niet zomaar willen laten gebeuren. Dat ook Delhaize – dat het niet van de laagste prijzen moet hebben – zich nu schrap zet, is tekenend. De inflatie zet de concurrentie in de foodretail op scherp. Enkele weken geleden lanceerde Delhaize al een prijsverlaging voor 500 huismerkproducten, de ‘Kleine Leeuwtjes’. Ook Carrefour kondigt een reeks acties aan “om de koopkracht van de consument te beschermen“.