Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.
Meer zwart op wit
“We beloven toch altijd de laagste prijzen”, redeneert Colruyt, dus hoeft de supermarktketen niet langer te expliciet te zeggen wanneer het zijn prijzen aanpast aan die van concurrenten. Vroeger werd dit steeds aangeduid op de schaplabels, maar dat zal voortaan niet meer het geval zijn. Dat is eenvoudiger voor de klanten, heet het.
Alle prijzen – ook de reacties op de prijzen en promo’s van concurrenten – staan vanaf nu gewoon in het zwart op het prijsetiket. Alleen eigen promo’s, “bovenop de laagste prijzen”, komen in het rood te staan. “We maken het voor onze klanten heel eenvoudig: elke dag de laagste prijzen, zwart op wit. En onze promo’s om zeker niet te missen zetten we in het rood”, aldus algemeen directeur Chris Van Wettere.
Prijs staat los van inkoop
Het is de eerste keer in bijna vijftig jaar dat het systeem verandert, volgens Colruyt net om tegemoet te komen aan de toegenomen focus op prijs. “We merken de voorbije maanden dat onze klanten een steeds grotere aandacht schenken aan prijs. De huidige context heeft een impact op de portemonnee van onze klanten en daar willen we bij Colruyt de nodige aandacht aan besteden”, zegt Van Wettere nog.
Colruyt maakt van de gelegenheid gebruik om te onderstrepen dat de prijzen bij de supermarktketen niet bepaald worden door de inkoopprijs, maar door de prijzen van de andere supermarkten in de buurt. “De aankoopprijs van onze producten staat steeds los van de verkoopprijs van onze producten”, klinkt het. “Colruyt is een prijsvolger en geen prijszetter. Ons team van 120 medewerkers zorgt daarvoor met 62.000 prijsopnames per dag.” De Rode Telefoon blijft wel bestaan.