Keuze voor A-merken
Gerrit Hoksberg, die al een C1000 uitbaat in Wageningen, gelooft dat hij het met zijn concept beter kan aanpakken dan de huidige ketens van dumpsupermarkten. Hij wil proberen om A-merken te verkopen tegen ongeveer de helft van de prijs. “A-merken zijn vertrouwd, daardoor zullen klanten sneller kopen,” meldt hij aan Distrifood.
De eerste vestiging zal zijn deuren openen in Amsterdam in september en Hoksberg heeft al een optie op acht tot tien panden in de hoofdstad. Zijn doel is om voor het einde van het jaar meerdere panden geopend te hebben en uiteindelijk uit te groeien naar minimaal dertig vestigingen.
“Geen concurrentie voor normale supermarkt”
Hoksberg kiest bequst voor locaties met veel trafiek om de benodigde omzet te behalen. “Het zijn mandjeswinkels, dus de gemiddelde besteding zal niet verschrikkelijk hoog zijn. We moeten het van de omloopsnelheid hebben”, zegt de ondernemer. Met de keuze voor A-locaties verschilt de aanpak van Hoksbergen wel van die van de meeste dumpsupers.
Dumpsupermarkten hebben de voorbije tijd een gat onderaan in de markt ingenomen, nog onder de typische discountformules zoals Lidl en Aldi, en teren vooral op de overschotten van de normale ketens en producenten. Hoksberg zegt dat zijn formule dan ook geen concurrentie zal vormen voor de normale supermarkten: “Ons assortiment is beperkt, met onder meer diepvriesproducten, zuivel en kruidenierswaren.”
Over de naam van de formule is Hoksbergen alvast tevreden. “Het valt op, en dat is de bedoeling. Bovendien past het uitstekend bij de ‘gekke dingen’ die we gaan doen. Dingen die we binnen een formule als C1000 niet kunnen.”