Google linkt nu ook in Nederland naar maaltijdbezorgers bij zoekopdrachten naar restaurants. Niet iedereen is daar tevreden mee, want niet alle maaltijdbezorgers maken deel uit van het proefproject.
“Nog meer geld kwijt”
Dankzij die nieuwe functie, die in 2015 al werd gelanceerd in de Verenigde Staten, moeten klanten sneller een maaltijd online kunnen bestellen. In Nederland is dat systeem nu ook ingevoerd, maar enkel met Thuisbezorgd.nl en Hungry.nl.
Enkele andere maaltijdbezorgers hebben daar echter een groot probleem mee: “Hierdoor worden klanten bijna gedwongen te bestellen via deze bestelsites en niet via de eigen bestelsite, waardoor horecaondernemers nog meer geld kwijt zijn aan (hoge) provisies en minder bestellingen ontvangen via de eigen bestelsite”, staat te lezen op de website die werd opgericht om het probleem aan te kaarten en handtekeningen te verzamelen om een klacht in te dienen bij de ACM.
Geen contact met Google
Google van zijn kant zegt dan weer dat het enkel gaat over een proefproject en dat het daarvoor zelf enkele partners heeft uitgekozen om mee te starten. Later kan de dienst nog uitgebreid worden.
Dat wordt ook bevestigd door Sander Bracker, algemeen directeur van Hungry.nl: volgens hem is er nooit contact geweest tussen Hungry.nl en Google. “De reden dat wij en Thuisbezorgd.nl er staan is omdat we de grootste in Nederland zijn. Wij werken met ruim 3500 en Thuisbezorgd.nl met ruim 6000 restaurants. Je moet je realiseren dat veruit het merendeel van de genoemde restaurants geen website heeft en degene die dat wel hebben, bieden niet de mogelijk om direct te bestellen”, zegt hij aan Emerce.