Quick commerce staat voor een nieuwe klantervaring in foodretail: “We vervangen bestaande retailers niet, we zijn een antwoord op veranderend koopgedrag” zegt Gorillas, dat deze zomer in België enkele spannende projecten aankondigt.
Opgemerkte partnerships
Het gaat snel: Gorillas vierde zopas z’n tweejarig bestaan. In die korte tijd heeft de flitsbezorgdienst al flink wat stappen gezet. De startup, die begon in Berlijn, zit nu al in acht Europese landen en ging ook in New York van start. Op het vlak van assortiment sloot het bedrijf opgemerkte partnerships af met grote, traditionele foodretailers: in de Benelux met Jumbo, in het VK met Tesco en in Frankrijk met Casino.
In België is Gorillas pas sinds juni vorig jaar actief: aanvankelijk binnen een Benelux-structuur, maar sinds de recente overname van de Franse concurrent Frichti – ook actief op de Belgische markt – heeft de bezorgdienst in België z’n eigen organisatie, waar intussen 22 mensen werken. General manager is Fransman Martin Ruckert. Frichti blijft actief en er zijn al synergieën tussen beide platformen, om het bereik en de leveringszones te maximaliseren.
Bestellen vanuit je bed
“Het is een interessante combinatie”, zegt Jelle Nyssen, Head of Buying Belgium. “In meer dan 6 jaar tijd heeft Frichti een aantal sterke technologieën ontwikkeld, waardoor ze de enige quick commerce-speler zijn met een winstgevende werking, iets waar wij veel van kunnen leren.” Nyssen kent de foodsector goed: hij begon bij Garden Gourmet (Nestlé)en ging daarna naar Colruyt. Pas sinds februariwerkt hij bij Gorillas. “Hier gebeurt zoveel, elke week vliegt voorbij, het is een razend interessant onderdeel van het dynamische retaillandschap.” Op het RetailDetail Food Congress op 9 juni in Antwerpen, komt hij de Belgische ambities van Gorillas toelichten.
Quick commerce doet een nieuwe klantervaring ontstaan in de foodsector, zegt hij. “We hebben niet de bedoeling om bestaande retailers te vervangen, we zijn een antwoord op veranderend koopgedrag. Vandaag willen consumenten snel toegang tot essentiële behoeften: wij geven tijd terug aan de mensen. Boodschappen doen is zeker voor jongere generaties geen evidentie. Ik zie het ook bij mezelf: vaak weet ik vooraf niet of ik m’n ontbijt thuis ga nemen of elders. Dan bestel ik ’s ochtends vanuit m’n bed en tegen dat ik opsta staat het aan m’n deur. Wij bieden consumenten gemak en besparen hen tijd.”
Gedurfde producten
Gorillas herbekijkt momenteel het hele assortiment om tegemoet te komen aan de behoeften van zijn consumenten. Er komt meer aandacht voor artisanale en gezondheidsproducten, veggie en vegan, proteïneproducten, glutenvrije producten… “We willen iets meer dan 2000 producten beschikbaar hebben, al kan dat wat variëren per dark store. Enerzijds hebben we een basisassortiment van producten met hoge rotatie, die we via Jumbo sourcen. Dat vullen we dan aan met lokale producten. We willen dat aanbod koppelen aan onze vier waarden: ‘be authentic, make bold decisions, own the change en always be riding’. We staan open voor meer gedurfde producten die echt aansluiten bij de verwachtingen van onze doelgroep.”
In Antwerpen bijvoorbeeld werkt Gorillas samen met bakkerij Dellafaille en met The Butcher’s Store, twee gevestigde waarden. “Dat waarderen klanten sterk. Een enorme stimulans kwam er eind vorige maand, toen we een partnership bekend maakten met YouTube-influencer Average Rob: we verdelen momenteel exclusief zijn pils Tout Bien, die daarnaast enkel via z’n eigen website verkrijgbaar is. De dag van de aankondiging zagen we het aantal app-downloads gigantisch stijgen. Ons doelpubliek reageerde heel enthousiast.”
Voedselverspilling tegengaan
De fietsbezorgdienst is er niet enkel voor de zak chips en het blikje bier, benadrukt Nyssen. “In markten die al iets meer matuur zijn dan België, zien we een duidelijke evolutie: bij de start verkopen we veel dranken, chips en snoepgoed. Maar naarmate we bekendheid verwerven en mensen wat meer vertrouwd geraken met de app, gaan ze vaker bestellen. 75% van de mensen die de Gorillas-app proberen, bestelt opnieuw binnen de dertig dagen.”
Naast gemak is duurzaamheid een argument: Gorillas helpt bijvoorbeeld voedselverspilling te verminderen, omdat je niet hoeft vooruit te plannen en pas bestelt wat je nodig hebt de dag zelf. Ook werkt het bedrijf samen met Too Good To Go om food waste tegen te gaan. “We zetten sterk in op verse groenten en fruit. Wanneer je naar de supermarkt gaat, koop je geen groenten voor de hele week. Dus die kan je dan bijbestellen via onze app. Operationeel zijn we CO2-neutraal, aangezien we bezorgen met elektrische fietsen. We werken nu onder andere aan een project om een oplossing te bieden voor onze papieren zakken: ze zijn wel van gerecycleerd papier, maar uiteindelijk worden ze maar enkele minuten gebruikt. Dan zijn ze meestal nog perfect herbruikbaar.”
Boeiende projecten op stapel
In België is Gorillas voorlopig alleen op de markt – samen met Frichti dus. In Nederland zie je al meer concurrenten, zoals Flink en Getir. “Ik kan enkel hopen dat zij ook naar België komen. Dat zou positief zijn voor de zichtbaarheid van de quick commerce markt.” Wat er voor Gorillas in België concreet nog op de planning staat? “Deze zomer lanceren we enkele boeiende projecten, dus stay tuned…”
Meer weten over de plannen van Gorillas in België? Jelle Nyssen onthult één en ander op het RetailDetail Food Congress, dat dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Pieter Pot, VLAM, Kriket en Mosa Meat. Een must voor elke foodprofessional! Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.