Er komen meer samenwerkingen zoals die tussen Gorillas en Jumbo. Flitsbezorger Gorillas heeft die partnerships nodig om winstgevend te worden.
Over een jaar winst
Een kwart van de ruim 230 dark stores van Gorillas zijn op dit moment rendabel, bericht Charged Retail. Toch is het Berlijnse bedrijf ervan overtuigd dat het binnen drie maanden operationeel winstgevend zal zijn en binnen 12 maanden rendabel op groepsniveau. Dat heeft de flitsbezorger bekendgemaakt op de Global Summit van het Consumer Goods Forum in Dublin.
Door samen te werken met distributeurs zoals Tesco en Alibaba kan Gorillas profiteren van hun inkoopkracht en hogere marges, zegt medeoprichter Ugur Samut, terwijl de retailers van de flitsbezorgers technologie en logistiek gebruik maken. Zo moet het bedrijf financieel duurzamer worden.
Van koers veranderd
Gorillas moest recent immers “echt moeilijke beslissingen” nemen, gaf Samut toe over de recente terugtrekking uit onder andere de Belgische markt. Vorige maand schrapte het bedrijf tal van banen en herzag het zijn activiteiten in België, Italië, Spanje en Denemarken om kosten te besparen.
Na de coronacrisis kalmeerde de vraag naar onlineboodschappen, terwijl dit jaar de sterke stijging van de voedselprijzen het consumentenvertrouwen aantast. “We realiseerden ons dat we ons moesten aanpassen, een koerscorrectie moesten doorvoeren en dat we dat snel moesten doen”, aldus Samut. “Nu ligt de nadruk op winstgevendheid.”