De keten van wijnhandels Grapedistrict, die dinsdag in Amsterdam zijn elfde vestiging opende, heeft de ambitie om binnen drie tot vijf jaar uit te breiden naar 35 zaken. De eerste vestiging van Grapedistrict werd vijf jaar geleden geopend, en de keten focust zich op Amsterdam: de nieuwe vestiging is de vijfde in de hoofdstad.
Grapedistrict onderscheidt zich van andere slijterijen door zich puur op de verkoop van wijn te richten. Dat blijkt geen slechte zet: terwijl de consumptie van sterke drank in Nederland al enkele jaren terugloopt, stijgt de wijnconsumptie nog altijd licht. Die stijging heeft uiteraard een positieve invloed op de omzet: “Onze
winkels draaien elk jaar beter dan het jaar ervoor. De omzetgroei ligt tussen 5
en 30 procent”, meldt Freek Padberg, één van de drie oprichters. De keten trekt vooral dertigers. Behalve zijn elf fysieke winkels heeft Grapedistrict ook een webshop en levert het aan horeca en evenementen.