Het toegenomen bewustzijn bij consumenten om gezonder te leven, legt Greenyard geen windeieren. De Belgische groenten- en fruitreus presteerde tijdens het coronajaar boven verwachting en verhoogt zijn winstverwachting voor komend jaar.
Consument koopt meer groenten en fruit
In het gebroken boekjaar 2020/2021, dat op 31 maart werd afgesloten, boekte Greenyard een omzetstijging van 8,7% tot 4,4 miljard euro. Het ‘Fresh’-segment groeide met 10,1% tot 3,59 miljard euro. Consumenten zijn veel meer bezig met gezonde voeding, stelt het bedrijf: hierdoor gaven ze gemiddeld meer uit aan groenten en fruit. Bovendien combineren ze ook vaker verschillende soorten groenten en fruit.
De omzet binnen ‘Long Fresh’ steeg met 3,2% tot 823,5 miljoen euro. Het volumeverlies in de foodservice door de coronamaatregelen werd ruimschoots gecompenseerd door een aanzienlijke volumegroei bij retailklanten, nieuwe verkoopcontracten en een betere productmix.
Weer winst
De hogere omzet én een verbeterde efficiëntie komen ook tot uiting in de winstcijfers: de aangepaste brutobedrijfswinst (ebitda) nam met 17,6% toe tot 156,9 miljoen euro. Onder de streep bleef er 1,2 miljoen euro over. Vorig boekjaar was er nog een nettoverlies van 68 miljoen euro.
“We hebben een sterk jaar achter de rug, op alle vlakken”, zegt co-CEO Marc Zwaaneveld. “De organisatie van de groep werd verder aangepast en de mentaliteit en cultuur zijn veranderd, om beter te kunnen inspelen op de veranderende behoeften van onze klanten en eindconsumenten. De kapitaalstructuur werd versterkt en de volatiliteit van de winstgevendheid is aanzienlijk verminderd.”
Gesteund door de sterke resultaten in het laatste kwartaal herziet Greenyard zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar. Het groente- en fruitconcern rekent nu op een aangepaste ebitda van 165 miljoen euro. Initieel hield het bedrijf het bij 160 miljoen euro.