Nadat groenten- en fruitspecialist Greenyard een opmerkelijke zijstap nam met de overname van twee ijsjesfabrikanten, wil het bedrijf nu ook vleesvervangers op de markt brengen. “Wij gaan het anders aanpakken.”
Hogere winstmarges
Greenyard, huisleverancier van groenten en fruit aan grote retailers als Albert Heijn, Carrefour, Delhaize, Rewe en Tesco, wil sterker focussen op producten met een hogere winstmarge. Dat zegt Francis Kint, die sinds begin dit jaar CEO van de groep is, in een interview met De Tijd. Het bedrijf, dat groeide uit een champignonkwekerij, is naast verse groenten en fruit ook actief in diepvries en conserven en kijkt nu naar nieuwe categorieën.
De ietwat verrassende recente overnames van de Italiaanse ijsjesproducent Gigi en het Belgische Crème de la Crème zijn daarvan een mooie illustratie: ze passen in die strategie om te diversifiëren naar margerijke producten. “Grote omzetten levert het nog niet, maar ijs kan een substantieel deel worden van onze bottomline”, aldus de topman.
“Vleesvervangers zijn slecht aangepakt”
Omdat de groep al actief is in diepvries, brengt de diversificatie weinig bijkomende logistieke kosten met zich mee. De ijsjes passen volgens Kint ook in het gezonde verhaal van Greenyard: de producten van het merk Gigi zijn plantaardig, bevatten meer dan 60% fruit en groenten en zijn rijk aan vezels.
Grote overnames plant de CEO niet, wel wil hij de activiteiten van Greenyard nog uitbreiden naar nieuwe categorieën. Het bedrijf werkt momenteel aan de ontwikkeling van vleesvervangers. “Maar niet op de manier zoals ze vandaag al bestaan. Klassieke vleesvervangers zijn op een slechte manier aangepakt. Het zijn overbewerkte producten. Wij gaan het anders aanpakken”, aldus de topman, die hoge verwachtingen koestert. Over enkele maanden al belooft hij er meer over te vertellen.