“Er zit een menselijke grens aan de groei”, zegt Picnic-oprichter Michiel Muller. De wachtlijst loopt er op tot 50.000 gezinnen, vooral naar bezorgmedewerkers is het zoeken.
Duizenden medewerkers gezocht
De onlineboodschappendienst zoekt nog een duizendtal ‘runners’, bezorgers die de bestelde boodschappen bij de mensen thuis leveren, en even veel ‘shoppers’, dit zijn de mensen die de bestelde boodschappen inpakken. Ook naar meer softwareontwikkelaars is het bedrijf volop op zoek.
Ondertussen lopen de wachtlijsten wel op: er zouden ongeveer 50.000 namen op de wachtlijst prijken, schrijft het Financieel Dagblad. “We gaan nu met Picnic naar Zeist, maar we kunnen niet meteen met vijftig wagentjes beginnen. We moeten eerst de juiste mensen vinden”, verklaart Muller in de krant.
Meningen verdeeld over kwaliteit
Om het wachten te verzachten, strooit Picnic met cadeautjes: per week op de wachtlijst krijgen nieuwe klanten een gratis product in hun eerste boodschappenkorf, van sinaasappelen tot chocolade. Al kan dat niet iedereen tevredenstellen: volgens GfK had eind april 47% van alle Picnic-klanten al eens een klacht. Dat is meer dan bij andere onlinesupermarkten. De klachten gingen vooral over versheid en kwaliteit.
Uit een onderzoek van de Consumentenbond komt Picnic nochtans wel als beste naar voren: terwijl bij Albert Heijn en Jumbo bij de helft van de online bestellingen een mankement was, ging er bij Picnic in die peiling maar een derde van de keren iets verkeerd. De relatief hoge foutratio verklaart Muller door het frequente gebruik onder Picnic-kopers: wie eenmaal klant is, zou de dienst veel regelmatiger gebruiken dan bij de concurrentie.
“Busdienst voor alle standaardspullen”
Vandaag is de onlineboodschappendienst beschikbaar op vijftig locaties in Nederland en sinds kort ook in Duitsland. Eind 2018 moet Picnic al op zeventig plaatsen leveren, aldus de initiatiefnemers. De bezorgsuper wil immers “alle standaardspullen van klanten” aan huis leveren. “We worden een grote busdienst voor de bulk van de dingen”, klinkt de ambitie.
Op bezorgkosten wil Picnic daarbij alvast niet besparen: “De meeste partijen maken het mannetje dat bezorgt goedkoper. Wij maken hem beter”, zegt medeoprichter Joris Beckers aan FD. Idealiter wil Picnic immers zoveel vertrouwen van de consument krijgen, dat het de huissleutel van klanten krijgt.