‘Niet de juiste vergelijking’
Verhaegen doet zijn uitspraken in een interview met het Financieele Dagblad van vandaag. “Het klopt dat de prijs van bier in de supermarkt veel lager is dan in de horeca, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de prijs van bitterballen.” Horeca Nederland moet stoppen met het maken van valse vergelijkingen, vindt hij.
Supermarkten gebruiken bier als actiewapen en verkopen het zelfs onder de inkoopprijs. Een brouwer kan daarin geen verandering brengen. Verhaegen zegt dat de inkoopprijs, die de brouwer doorberekent, minder is dan een vijfde van de verkoopprijs van een glas bier in het café. Per saldo is volgens de Grolsch-directeur het aandeel van de brouwer in de bierprijs in het café gezakt.
‘Lawine van negatieve publiciteit’
De topman van Grolsch wil met zijn reactie evenwicht bieden aan de wat hij noemt ‘lawine van negatieve publiciteit’ die Koninklijke Horeca Nederland over de brouwerijen heeft uitgestort. Horeca Nederland zegt dat twintig procent van de café-uitbaters een andere bierleverancier wil, maar dat de brouwers dat met allerlei voorwaarden weten tegen te houden. In de praktijk wisselt namelijk slechts 2,4% van brouwer.
Volgens Verhaegen gebruiken de brouwerijen helemaal geen dwang: “De markt zit helemaal niet op slot. Dat is een grove overdrijving.” Benieuwd hoeveel café-uitbaters het daarmee eens zijn…