Supermarkten, natuurorganisaties en de overheid hebben in Nederland samen een akkoord tegen voedselverspilling op poten gezet. Het nieuwe akkoord moet er voor zorgen dat tegen 2030 de helft minder voedsel wordt verspild.
Bedrijven en consument
Het akkoord wordt pas op 20 maart volledig voorgesteld, maar er zijn al een aantal zaken bekend geworden. Zo nemen 25 bedrijven, waaronder Ahold Delhaize, McDonald’s en Unilever, deel aan het akkoord. Zij zullen jaarlijks aangeven hoeveel voedseloverschot er was en wat er exact mee is gebeurd. Zo kan er beter worden bekeken hoeveel voedsel er verspild wordt en welke maatregelen er worden genomen om dat tegen te gaan. Google gaat op vlak van data ook een steentje bijdragen.
Het is nog maar de vraag of het gaat lukken om tegen 2030 50% minder voedsel te verspillen. In 2009 stelde de Nederlandse regering ook al dat de voedselverspilling tegen 2015 met 20% moest dalen, maar in die zes jaar was er amper sprake van een terugval. Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens aan de Wageningen Universiteit en mee verantwoordelijk voor het nieuwe plan, gelooft dat het nu wel kan: de bedrijven zouden nu immers zelf met oplossingen, in plaats van dat ze worden opgelegd door de overheid. Hij wil de actie ook snel uitbreiden: “Aan het einde van het jaar willen we op 100 bedrijven zitten. Daarna streven we naar 200 en zo verder”, zegt hij aan RLT Z.
Er komt ook een campagne gericht op de consument, aangezien die verantwoordelijk is voor 40 tot 45% van de totale voedselverspilling. Zo komt er in supermarkten een plek waar voedsel aangeboden wordt, dat anders weggegooid wordt.