Leen Baeten verruilt Godiva voor de chocolade zeevruchten van Guylian. Ze volgt er CEO Tom Snick op, die sinds 2021 aan het roer stond van het Belgische chocolademerk.
“Nieuw en spannend hoofdstuk”
De Belgische chocoladefabrikant Guylian heeft aangekondigd dat Baeten op 1 augustus zijn nieuwe CEO wordt. Met vijftien jaar ervaring in de snoep- en zoetwarenindustrie brengt de 43-jarige Baeten heel wat expertise mee: ze vervulde de afgelopen jaren verschillende rollen bij sectorgenoot Godiva, waar ze de afgelopen vier jaar head of business voor Europa en marketingdirecteur voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika was.
De ervaring zal meer dan welkom zijn, want Guylian lijkt voor stevige uitdagingen te staan. Snick vertrok in maart plots zonder reden op te geven, drie jaar nadat hij werd aangesteld door de Zuid-Koreaanse eigenaar Lotte Confectionery. Met een forse rebranding, nieuwe receptuur en duurzaamheidsengagementen had Snick de omzet tegen 2026 moeten verdubbelen.
Marketing als drijvende kracht
Nu zegt Baeten Guylian “door een nieuw en spannend hoofdstuk te loodsen” en het merk naar nieuwe hoogten te willen brengen. “Marketing zal de drijvende kracht zijn in het creëren van waarde voor al onze stakeholders: werknemers, consumenten en zakenpartners, en zeker ook de samenleving en de planeet”, aldus de nieuwe CEO.
Guylian produceert jaarlijks meer dan 800 miljoen pralines in een productiefaciliteit van 27.000 m² in Sint-Niklaas en stelt ongeveer 200 mensen tewerk. Sinds 2008 maakt het bedrijf deel uit van de Lotte Group.