Winst daalt driemaal sneller
De strohalm die Sainsbury’s grijpt, is het gegeven dat het slechte nieuws in recente kwartalen net iets minder slecht is. En dat is – in theorie – vooruitgang. Zo was het eerste kwartaal van Sainbury’s in boekjaar 2015/16 heel slecht, met een identieke omzet die 2,1 procent daalde. Het tweede kwartaal van de derde Britse retailer was ietsje minder slecht, met een 1,1 procent daling van de identieke omzet. Per saldo lag de identieke omzet voor het halve jaar 1,6 procent lager dan in de eerste jaarhelft van boekjaar 2014/15.
Met de halfjaarcijfers publiceert Sainsbury’s echter ook de winstcijfers. Dat was schrikken, want de winst voor belasting daalde liefst 18 procent. Dit is bijna drie maal zo slecht als in de eerste jaarhelft van boekjaar 2014/15, toen Sainsbury’s een 6,3 procent lagere winst voor belasting rapporteerde. Op winstniveau kan de retailer dus niet meer steunen op de redenering dat het weliswaar slecht gaat, maar iets minder slecht dan eerder. Sterker, de winstdaling is een regelrecht drama. En dat in de aanloop naar kerst, dat in het belangrijke derde kwartaal valt.
Sainsbury’s heeft 150 miljoen Britse pond (210 miljoen euro) geïnvesteerd in permanente prijsverlagingen om tegenwicht te bieden aan de Britse divisies van Aldi en Lidl, die steeds meer klanten voor zich weten te winnen. Door deze investering groeide volgens Sainsbury’s het aantal transacties met drie procent en het verkochte volume met één procent, maar tegen lagere structurele en promotionele prijzen drukt dit – zoals wel gebleken is – de winst.
‘Small is beautiful’
Het probleem voor Sainsbury’s – en voor de overige grote retailers – is het feit dat hun ruggengraat van grote supermarkten steeds minder interessant is voor de meeste Britse shoppers. Vandaar ook dat Sainsbury’s naast haar 741 gemakswinkels – die in het eerste halve jaar 11 procent meer winst boekten en waaraan de retailer 11 locaties toevoegde – nu ook een nieuw format van micro-winkels test.
Daarnaast doet de retailer in zes supermarkten een test om klanten sneller van dienst te zijn, door in de winkelindeling een kort gemaksrondje met een snelle kassatransactie aan te bieden. Een soort gemakswinkel binnen de supermarkt.
Dit laatste is een compromis-oplossing van een supermarktorganisatie die weet dat grote winkels minder interessant zijn voor klanten, die – mede door de groeiende online omzet maar ook door de vergrijzing – daar steeds minder de weekboodschappen doen. De keuze valt steeds vaker op kleinere, dichter bij huis gelegen winkels (gemakswinkels en discountwinkels) en op online. Waar het in het verleden draaide om voortdurende vergroting van fysieke winkelformats, bewandelt Sainsbury – net als andere retailers – nu de omgekeerde weg: kleiner is plots beter.
Online en non-food groeien
De online omzet van Sainsbury’s nam met 7 procent toe, terwijl het aantal online bestellingen met 14 procent groeide. De waarde van de gemiddelde online bestelling neemt dus niet toe. Sainsbury’s moet het met name hebben van non-food, zoals huishoudelijke artikelen, financiële services van Sainsbury’s Bank en kleding.
Zo is het kledingmerk Tu – dat in de zes testsupermarkten ook meer ruimte krijgt – heel populair onder de klanten van Sainsbury’s. De verkopen van Tu groeiden in het halve jaar tot eind september 2015 met 10 procent. Hoewel dit een klantentrekker voor de winkels is, biedt Sainsbury’s sinds augustus Tu ook online aan.
Premium-pudding moet kerstshoppers lokken
Toch zal Sainsbury’s het, met de feestdagen in aantocht, vooral van de levensmiddelenomzet in de fysieke winkels moeten hebben. Daar is de druk het grootst. Hoewel de totale levensmiddelenverkopen bij de retailer met bijna een procent zijn gedaald, wijst Sainsbury’s op de toenemende populariteit van de exclusieve huismerkrange Taste the Difference. Daarvan groeide het verkochte volume met twee procent. Bovendien is de range bekroond door de Britse vereniging van huisvrouwen.
Hoewel Britse consumenten volgens Sainsbury’s wat meer te besteden hebben, geven ze die extra’s vooralsnog niet in supermarkten uit. “De markt blijft dus extreem uitdagend”, waarschuwt topman Mike Coupe, die niettemin voor de kerst zijn hoop vestigt op de kracht van Sainsbury’s kwaliteitslabel. “We boeken vooruitgang en we kijken vooruit naar een prachtige kerst waarin we onze klanten fantastische producten en goede waar voor hun geld bieden. Onze kerstpudding, voorzien van een laagje met 18 maanden gerijpte cognac, zal zeker tot de favorieten van onze klanten behoren.”