Na een geschil dat meer dan een jaar aansleepte, keren de snoepjes van Haribo terug in de rekken bij Lidl. De harddiscounter verloor door het conflict wat terrein in de zoetwarencategorie.
Huismerk compenseerde niet alles
Zoetwarenfabrikant Haribo en Lidl hervatten hun zakelijke relatie, meldt het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung. De snoepjes van de marktleider in de fruitgomcategorie keren stilaan terug in de schappen van de discounter, nadat ze er een jaar lang afwezig waren geweest. De fabrikant stopte wereldwijd de leveringen in april 2023 na onenigheid over de inkoopvoorwaarden, maar nu hebben beide handelspartners dan toch een akkoord bereikt.
Lidl ving het wegvallen van het snoepjesmerk op met aanbod onder het eigen merk Sweet Corner, maar dat volstond niet helemaal: volgens marktonderzoek lag de omzetstijging in de zoetwarencategorie bij Lidl in de twaalf maanden tot en met februari 2024 in totaal ruim twee procentpunten lager dan de ontwikkeling van de totale markt. Haribo-concurrent Katjes kon wel profiteren van het wegvallen van de marktleider.