Zowel op café als in de supermarkt zullen consumenten binnenkort wellicht meer moeten betalen voor hun favoriete pintje. Want de bierbrouwers AB InBev en Alken-Maes kondigen prijsstijgingen aan.
Hogere kosten
AB InBev zal de prijzen optrekken vanaf 1 januari volgend jaar, zowel voor horecaklanten als voor de supermarkten. Woordvoerster Pascaline Van de Perre wil geen exacte percentages noemen, maar per glas of flesje van 25 cl zou er 1 tot 2 eurocent bijkomen, schrijft Het Laatste Nieuws. Dat komt neer op een stijging met 3,5%.
Ook Alken-Maes gaat “op korte termijn” zijn prijzen opvoeren, maar geeft verder geen details. “Dit maakt deel uit van de gesprekken die wij voeren met onze horeca- en retailpartners”, zegt woordvoerder Sebastiaan De Meester. Beide brouwers wijzen naar de gestegen kosten voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen, energie en transport om de prijsstijging te rechtvaardigen.
“Evenwicht zoeken”
Wat betekent dat voor de prijs op café of in de winkel? Colruyt, dat net als de andere supermarktketens momenteel volop commerciële onderhandelingen voert met zijn leveranciers, wil de prijsstijgingen niet zonder meer doorrekenen aan de klanten. “We vinden dat de verschillende actoren in de keten hun bijdrage moeten leveren en de prijzen opvangen voor onze klanten.”
Volgens Horeca Vlaanderen zullen de horeca-uitbaters “niet anders kunnen dan de prijzen aanpassen aan de realiteit.” CEO Matthias De Caluwé wijst erop dat naast alle andere kosten ook de loonkosten weer zullen toenemen door de loonindexering. “Onze ondernemers zullen een evenwicht moeten zoeken om de juiste verkoopprijs te bepalen, waarin ook nog marge zit om rendabel te ondernemen.”
De FOD Economie berekende dat de prijs van bier het voorbije jaar gemiddeld met 1,4% gestegen is in ons land. Gemeten over vijf jaar gaat het om een toename van 11%.